Is de tijddilatie op grond van de Relativiteitstheorie van Einstein van wezenlijke invloed op de werking van GPS of is dit effect te verwaarlozen ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Thecis
9 jaar geleden
Goeie vraag!
Dit is het klassieke voorbeeld van waarom de relativiteitstheorie in de praktijk belangrijk is. Mensen kunnen zich er weinig bij voorstellen hoe dit soort dingen in het dagelijks leven belangrijk is. Met dit voorbeeld kan je mensen aangeven dat ze het (bijna) dagelijks gebruiken!

Het beste antwoord

Dit effect is niet te verwaarlozen en hiervoor moet gecorrigeerd worden. Zie ook de beschrijving in de link.

Je moet je ook realiseren dat, als je niet corrigeert, ina verloop van tijd de afwijkingen steeds groter worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Dit is uit het hoofd dus hou me ten goede, maar als er niet gecorrigeerd wordt, is de afkwijking na een week al iets van een paar meter. Na een paar maanden sta je dus op volledig andere plekken.
Deze satelieten hangen er al jaren dus als je dan naar Parijs wil, kom je in Wenen uit. Of Rome. Ook leuk, maar niet het idee.