in welke kleuren kan het poolicht schijnen?

ik moet veen werkstuk schrijven maar ik kan nergens een goed antwoord vinden voor mijn vraag:
in welke kleuren kan het noorderlicht schijnen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Wanneer er uitbarstingen op de zon plaatsvinden, worden geladen deeltjes richting de aarde geslingerd. Deze komen in aanraking met de gassen in de dampkring, waardoor er een reactie ontstaat die energie vrijgeeft. Die energie zien wij weer in de vorm van groene golven aan de hemel. Soms is het licht rood, paars, blauw of een combinatie van deze kleuren. Er komen verschillende vormen en bewegingen voor en de voorstelling kan enkele minuten tot een paar uur duren.
fremar
10 jaar geleden
Dat kan alle kleuren zijn. Het poollicht bestaat net als al het andere licht uit fotonen. Deze fotonen hebben een frequentie, de frequentie van deze fotonen bepaalt de kleur van het licht.

Hoe harder de deeltjes van de zon (als gezegt in het vorige antwoord) op de aardse deeltjes botsen (volgens mij werkt het iets anders (ook met het aardmagnetisch veld enzo) hoe hoger de frequentie van de fotonen die vrijkomen.

Rood is de laagste frequentie die de mens kan zien.
Violet is de hoogste frequentie die de mens kan zien.