Regen trekt de grond in, na hoeveel jaar "zien we dit terug" als drinkwater?

Volgens mij kan dit honderden jaren duren. Is dat juist?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (4)

Dit lijkt mij onvoorspelbaar.De zogenaamde 'lange waterkringloop' bevat een extra lus, het water wordt vanuit het grondwater door planten en bomen opgenomen. Dit water verdampt grotendeels weer door de bladeren en komt zo als waterdamp in de lucht terecht. De mens gebruikt al sinds tijden grondwater als bron van drinkwater. Het water wordt hiervoor opgepompt uit de grond (of met een waterput beschikbaar gemaakt). Ook hierdoor wordt de waterkringloop verlengd.
fremar
10 jaar geleden
Niet elk regenwater zakt zo diep dat het regen drinkwater wordt. Heel veel water belandt op het grondwater niveau en wordt door sloten afgevoerd naar gemalen en zo beland het in rivieren en buitendijkse gebieden. Water dar wel doordrinkt naar drinkwater niveau heeft slechts korte tijd nodig. Het is overigens afhankelijk van welk gebiedt. Op de veluwe duurt het langer dan bijv de duinen aan de noord-zee of de polders in hierbij gaat het om drinkwater voor de waterleiding en komt dus uit de kraan.
Wat jij bedoelt is waarschijnlijk mineraal water. Dat is water van honderden mischien duizenden jaren oud. Dat wordt gezuiverd gewonnen uit hele diepe bronnen. Vervolgens wordt dit in flessen gedaan ( gebotteld)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
niet alle water komt in de diepere watervoerende lagen, maar het water wat 300 jaar geleden in bijvoorbeeld Mönchen Gladbach in de aarde getrokken is na en regenbui word nu in Venlo opgepomt en gebruit als Drinkwater
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Grondwater op grote continenten beweegt ongeveer een meter per jaar. Dat betekent dat het na 1000 km door een doordringbare laag (aquifer) ongeveer een miljoen jaar oud is. Dat is zo ongeveer het maximum dat opgegeven wordt als ouderdom voor grondwater.