Waarom geeft een plastic celofaan bakje waarin haring heeft gezeten licht af?

Haring bij de supermarkt gekocht. Het lege bakje blijkt in het donker een soort (fluoriserend?) licht af te geven. Ook na omspoelen blijft het licht afgeven. Hoe kan dit? En waarom niet bij makreel of forel bv.?

1.2K

Antwoorden (1)

Photobacterium phosphoreum is een bacteriesoort die bekend staat om zijn bioluminescente eigenschappen, wat betekent dat hij in staat is licht te produceren. Deze bacterie komt vaak voor in mariene omgevingen, met name in koudere wateren. Hij kan worden aangetroffen in verschillende soorten vis, waaronder haring.

Photobacterium phosphoreum is een micro-organisme dat verantwoordelijk kan zijn voor de bederf van visproducten, waaronder haring. Dit gebeurt meestal wanneer de vis niet correct wordt bewaard, vooral bij temperaturen boven het vriespunt maar onder de 7 °C (de zogenaamde "danger zone"). Binnen dit temperatuurbereik kan Photobacterium phosphoreum snel groeien en zich vermenigvuldigen.

Deze bacterie produceert enzymen en afbraakproducten die de vis doen bederven. Dit kan resulteren in een verscheidenheid aan bederfverschijnselen, zoals een onaangename geur, een verandering in de textuur van de vis, een toename van de viscositeit van het visvlees en uiteindelijk een verslechtering van de smaak. Bovendien kan Photobacterium phosphoreum in sommige gevallen toxines produceren die schadelijk kunnen zijn voor de menselijke gezondheid als de bedorven vis wordt geconsumeerd.

Om de groei van Photobacterium phosphoreum en andere bederfelijke bacteriën te voorkomen, is het van cruciaal belang om visproducten goed te koelen en te bewaren bij temperaturen onder de 4 °C, bij voorkeur dicht bij het vriespunt. Het snel invriezen van vis kan ook de groei van deze bacterie vertragen. Verder is goede hygiëne en het vermijden van kruisbesmetting belangrijk om de verspreiding van deze bacteriën te voorkomen.

Kortom, Photobacterium phosphoreum is een bacterie die betrokken kan zijn bij de bederf van vis, waaronder haring, wanneer de vis niet op de juiste manier wordt bewaard en gekoeld. Het is essentieel om voedselveiligheidsmaatregelen te nemen om de groei van deze bacterie en andere bederfelijke micro-organismen te beperken en de kwaliteit en veiligheid van visproducten te waarborgen.
escape
7 maanden geleden