Kun je zout uit voedsel halen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind het een top vraag ben ook heel benieuwd....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook een topvraag, beetje jammer dat hij deze week al gesteld is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heet bouiilon.

Het beste antwoord

Ontzouten van voedsel kan wel degelijk.
Het is alleen niet gemakkelijk zonder de juiste middelen.
Een aanpak is, voedsel wat zout bevat in een gesloten spoelingkring plaatsen met ionenwisselaars,
De ionenwisselaars vangen vooral ook Na+ af, wat tegen een H3O+ ion wordt uitgewisseld en de Cl- ionen worden door een OH- groep omgeruild.
Helaas worden ook de andere nuttige minerale zouten en -ionen afgevangen.
Deze (K,Zn, Mg,Mn,Fe,....... Se enz.) en de kathionen
zoals (PO4)3- (in trappen) Cl- enz, moeten later weer aan het water toegevoegd worden, omdat zouten tevens onmisbaar zijn, ook keukenzout is een belangrijk mineraal voor ons lichaam.
Het selectief verwijderen van NaCl is lastiger dan zouten algemeen af te vangen en daarna in gewenste hoeveelheid herdoseren.
Ook is met deze methode contaminatie met gevaarlijke andere ionenwisselaars zo goed als uitgesloten.
Het kan dus wel, het vereist echter een kostbare
installatie die verder redelijk prijsgunstig werkt.
Het kan dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik vermoed dat je daarmee wilt gaan strooien, terwijl er elders nog voedseltekorten zijn. Het antwoord is gelukkig NEE, mineraal zout zit niet in voedsel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, want ik ben tegen dat onnatuurlijke strooien!
Dat kan soms wel. Zoute aardappels zou je met water kunnen spoelen. Voor de meeste voedingsmiddelen is dat veel te bewerkelijk of zelfs geheel onmogelijk. Er bestaat geen stof die je aan voedsel kunt toevoegen om het zout te neutraliseren of zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan heel goed... En ook nog zo dat het voedsel daarna niet giftig is... Koolbladeren nemen zout op, laat heel even meekoken en haal ze er dan weer uit, zout is vermindert in de overgebleven vloeistof...