koolstofdisulfide is hydrofoob.
koolstof heeft electronegativiteit 2.5 en zwavel 2.4.
als er een verschil inzit die groter dan 0.7 is, is er sprake van een polaire binding. deze is kleiner dan 0.7 (resp 0.1) en deze noemen we covalent. hierdoor wordt de stof niet polair(apolair), en deze kan ook geen waterstofbruggen met H2O vormen. deze stof lost dus niet of zeer slecht op in water.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
CS2 en water lossen bij mijn weten niet/nauwelijks in elkaar
op en is CS2 hydrofoob (S=C=S)