Zitten er pentosen in normaal kristalsuiker? (ribose, xylose)

Zo ja, moet ik me daar zorgen over maken bij het synthetiseren van ethanol? (Uit pentosen ontstaat methanol dmv gisting)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Kristalsuiker "uit de winkel" is sacharose, en zoals je wellicht weet, is dat een disacharide bestaande uit glucose en fructose, en dat zijn allebei hexosen. De alcoholische fermentatie van sacharose levert ethanol en CO2.

Zelfs in geraffineerde kristalsuiker zitten kleine hoeveelheden van andere bestandsdelen of andere suikers, maar deze onzuiverheden zijn qua verhouding zó weinig, dat het geen enkel probleem is wat betreft formatie van methanol als je kristalsuiker gebruikt voor de productie van ethanol.

Het probleem met de formatie van methanol tijdens een alcoholische fermentatie komt vooral voor als je vruchten of ruwe vruchtensappen gebruikt, die rijk zijn aan pectines, want pectine bevat (o.a.) gemethyleerde pentoses die tot de formatie van methanol leiden.
Dat is een van de oorzaken van methanol in wijnen (druiven bevatten veel pectine), maar elk fatsoenlijk wijnmaker weet het probleem op te lossen.
De andere mogelijke oorzaak van methanol in alcoholische dranken is fraude, maar dat is weer een ander verhaal...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
heel erg bedankt! weet jij misschien hoe je het probleem van methanol in ethanol kan oplossen als je vruchten gebruikt? het eerste beetje destillaat gewoon weggooien of zo?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat kan enigszins helpen, want methanol is ietsjes vluchtiger dan ethanol, maar de echte oplossing is om te zorgen dat je geen methanol krijgt tijdens de fermentatie.
Zie hier een link met tips (helaas in het Engels)
In de regel, als je maar een beetje zorgvuldig fermenteert, zelfs met druiven, is de hoeveelheid methanol die je krijgt niet zorgwekkend. Trouwens, dat weet je vast: thuis distilleren mag je niet zomaar, want als je meer dan een bepaalde volume distilleert, dan moet je accijns afdragen.
Ik zeg het maar... (^_°)