Hoe kan het dat je bij het blazen in je eigen zeil VOORUIT kan gaan ?

Deze vraag heeft alles te maken met dit filmpje van de mythbusters: https://www.youtube.com/watch?v=1QJz-BVXCI4

Ze willen de stelling bewijzen dat, wanneer je bij een schip in je eigen zeil blaast, dat de krachten elkaar dan opheffen en dat er feitelijk dus geen effect is.

In het filmpje wordt propeller op een karretje gemonteerd.

Zonder zeil rijdt deze uiteraard achteruit.

Vervolgens laten ze de propeller in een zeil blazen. Eerst heffen de krachten elkaar op, maar bij een hogere snelheid van de propeller gaat het karretje alsnog achteruit. Dit klinkt logisch omdat het zeil niet alle lucht vangt en er een deel van kracht van de propeller over blijft om het karretje te verplaatsen.

Echter bij een heel groot zeil gaat het karretje plots VOORWAARTS bewegen !!!

Hoe kan dat ???

Alle kracht is op gewekt door de propeller. Omdat efficiëntie nooit groter dan 100% kan zijn zou die kracht dus altijd het grootst moeten zijn. Toch lijkt de grootste kracht door het zeil geleverd te worden.

Grant lijkt een verklaring uit zijn duim te zuigen, maar ik wil graag weten wat er wérkelijk aan de hand is.

Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
2.2K
erotisi
8 jaar geleden
Hij zegt iets van door reflectie van de wind. Als de krachten op het zeil groter worden dan de zwaarte van het karretje zal het vooruit gaan

Het beste antwoord

Hoe dat kan wordt aan het eind van het filmpje uitgelegd. Als je de propeller hard laat draaien dan werkt het zeil net zoals een 'thrust-reverser' van een straalmotor. De luchtstroom wordt weerkaatst en stroomt naar de achterkant van het bootje. Die wordt als reactie naar voren bewogen.
escape
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Maar al die kracht is in eerste instantie toch opgewekt door de propeller.
De omgekeerde kracht kan toch niet groter zijn dan de bron ? (Lees: de propeller)
erotisi
8 jaar geleden
Is het niet een omzetting van elektrisch kracht van de propellor in de kinetische energie van het schip door de wet van behoud van impuls
escape
8 jaar geleden
Als je de propeller achteruit laat blazen snapt iedereen dat het bootje naar voren gaat.
Nu blaast het motortje ook naar achteren, alleen via een straalomkeerder.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@escape
Ah... het kwartje valt.
De voorwaartse stroom blijft intact, maar wordt afgebogen. Dat afbuigen zorgt voor de voorwaartse kracht. Bedankt
Cryofiel
8 jaar geleden
't Is dus gewoon een inefficiënte manier om lucht naar achteren te blazen.
erotisi
8 jaar geleden
Maar toch is er nog steeds de kracht die het bootje naar achteren duwt.
Heeft het niet meer te maken met de vorm van het zeil. Als het zeil nl. bol kan worden geblazen kan daar meer lucht in komen dan als het plat zou blijven. Nu is de kracht waarmee de boot naar achteren wordt geduwd kleiner omdat de opgebouwde weerstand dáar minder is dan in het zeil. Ik denk dus dat als het zeil niet bol kan staan het de propeller nóg harder moet blazen om een verschil te creëren. Maar ben daar zeker niet zeker van??!