Verdwijnen weekmakers sneller uit plastic als het plastic regelmatig warm is of heeft de temperatuur geen invloed?

Plastic met weekmakers kan na verloop van tijd hard en bros worden omdat de weekmakers eruit gaan.

Is er nog iets van invloed op de snelheid van dit proces, bijv warmte of schoonmaakmiddelen?
Ik vraag me daardoor bijv af of dit soort plastic door bijv veelvuldig in de (hete) afwasmachine sneller in kwaliteit achteruit gaat in vergelijking met (op milde temperatuur) met de hand afwassen?

10 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (2)

Alle weekmakers uit weekgemaakte plastic (bijv. weekgemaakte polyvinylchloride) kunnen "verdwijnen" door:
* warmte
* hydrolyse, versneld door waterige oplossingen van zuren of basen
* extractie door water of waterige oplossingen van bijv. zepen; extractie door oplosmiddelen
* weekmakermigratie door contact met andere stoffen (bijv. hardere plastics :bij contact met hardere plastic migreert de weekmaker van de plastic met het hoogste weekmakergehalte naar de plastic met lager weekmakergehalte)
* UV-afbraak door (langdurige blootstelling aan zonlicht)
* microbiologische afbraak (door schimmels of andere micro-organismen)
* de combinatie van al deze factoren bij pvc blootgestelde aan een natuurlijke veroudering
Noteer dat er verschillende soorten weekmakers zijn; de ene bestendiger tov. deze factoren dan de andere.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De Warmte zorgt idd voor versnelde onttrekking van de weekmakers uit de kunststof. Het vaatwas middel heeft hier geen invloed op omdat dat inwerkt op organische resten en vet.