Je kan het gehalte aan chloriden meten in het water. Daarna vermenigvuldig je de waarde met factor 1,8 om de saliniteit te bekomen. Vervolgens vergelijk je de waarden met volgende tabel.

Aanduidingen voor de saliniteit van water (in ‰, delen per 1000)
Zoet: < 0,5
Brak: 0,5-1
Licht zilt: 1-3
Matig zilt: 3-10
Zeer zilt: 10-30
Zout: 30-50
Pekel: > 50

Bron: Wikipedia
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zout in water komt voor als natrium- en chloride-ionen.

Je zou dus 1 van beiden kunnen bepalen.

Of je zou de geleidbaarheid kunnen meten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De geleidbaarheid meten geeft totaal geen uitsluitsel over het gehalte aan natrium of chloride.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hangt er volledig van af welk water je aan het meten bent. Tussen zoet, zout en brak water zou je aan de grootte-orde van de geleidbaarheid al iets kunnen zien. Dus het is een goedkope optie. Natuurlijk zijn Natrium en/of chloride-metingen een preciezere oplossing.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Stel dat je een water hebt met veel calcium, veel magnesium en weinig natrium. En daarnaast een water met veel natrium, weinig calcium en weinig magnesium. Hoe kan je weten dat het tweede water een hogere geleidbaarheid zal hebben?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of het tweede een hogere geleidbaarheid zal hebben zal afhangen van de verhoudingen. Je hebt mij dus niet horen beweren dat je dat kan weten. Doet er ook niet toe. Want calcium en magnesium zijn net als natrium gewoon de positieve ionen van het zout. Dus of je water nou vol natriumchloride zit of vol calciumchloride of natriumsulfaat of magnesiumbromide het blijft zout. En het zal bij een hogere concentratie van deze deeltjes steeds een hogere geleidbaarheid hebben. In dat opzicht is geleidbaarheid bepalen een betere methode dan natrium of chloride bepalen. Stel dat je water erg zout is door alleen magnesiumsulfaat zal je geen natrium of chloride meten. Als je dan gaat besluiten dat het om zoet water gaat trek je dus al een foute conclusie. Zeker als je dat in een industrieel proces wil kunnen toepassen is de geleidbaarheid interessanter. Een natriumelektrode is gigantisch duur en een geleidbaarheidssonde kost in vergelijking twee keer niks.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens deze link in Wikipedia, heb je gelijk: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zoutgehalte. Deze link in Wikipdia doet evenwel vermoeden dat het enkel om chloriden zou gaan: http://nl.wikipedia.org/wiki/Brak_water. Buiten het vakgebied wordt met zout gewoonlijk NaCl bedoeld, maar als in de chemie over een zout wordt gesproken, zijn er inderdaad heel veel stoffen waarop de term van toepassing is. Als, zoals jij zegt (en het zal wel kloppen want chemie behoort blijkbaar tot jouw vakgebied), ook alle zouten meetelen bij de bepaling van zout, brak en zoet water, dan is het meten van de geleidbaarheid inderdaad een simpelere oplossing. Ik heb vandaag al voor de tweede keer iets bijgeleerd (de eerste keer ging over totaal andere materie). Waarvoor dank!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is inderdaad op meerdere manieren interpreteerbaar en de beste methode zal dus afhangen van het toepassingsgebied. Vooral in zoet water waar men bijvoorbeeld intrede van zout- of brak water zou willen kunnen vaststellen zouden natrium-elektrodes een betere oplossing zijn dan geleidbaarheidsmetingen. De geleidbaarheid zou dan namelijk slechts zo weinig verschillen omdat 't in zo'n laag bereik zit dat deze ook door andere zaken in het proces beïnvloed zou kunnen worden. Hoewel processen waar men zich fixeert op het natriumgehalte waarschijnlijk ook niet graag andere zouten zien. Dus waarschijnlijk zou men in dat geval natriumelektrodes gebruiken icm geleidbaarheidsmetingen. Gaat de geleidbaarheid stijgen en de natriummeting niet kan men nog steeds een manuele analyse uitvoeren.