Waarom reflecteer een rode trui alleen het rode licht en de rest niet?

Ik weet dat het licht wat je ziet het reflecterende licht is en dat de rest word opgenomen. echter hoe komt het bijvoorbeeld dat blauwe verf alleen de kleur blauw reflecteert en de rest absorbeert?

Heeft dit iets te maken met de vormen van de moleculen, als prisma's dat ze allemaal dezelfde kant op staan? dit is het enige inlevings vermogen wat ik heb hierbij.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Je kunt kleuren krijgen door spectrale scheiding en interferentie, de iriserend blauwe kleur van de morpho vlinders is daarvan een voorbeeld, en er zijn vlinders met nog ingenieuzere constructies. Kenmerkend voor die kleur is dat hij bij bepaalde lichtinval een stuk intenser wordt.
Over het algemeen is een rode trui echter een transparante vezel van wol of nylon of polyester, die wit zou zijn als er geen pigment in en op de vezels zat dat alleen het rode licht niet absorbeert. Je moet je voorstellen dat het licht steeds gedeeltelijk gereflecteerd wordt op elke oppervlak en dwars door ettelijke vezels gaat voordat het weer in de richting van je oog wordt gekaatst. Alleen als het licht erg moeilijk kan doordringen zoals bij metalen is er eigenlijk geen kleur, omdat het licht nooit de kans krijgt om een pigmentmolecuul tegen te komen. Goud is daarop een typische uitzondering.
De moleculen zijn overigens te klein om als prisma's te fungeren, in de praktijk zijn het structuren op de zogenaamde nanoschaal, die in de grootteorde van de golflengte van het licht zijn, die verantwoordelijk zijn voor iriseren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit heeft te maken met de verbindingen tussen atomen. Die bepalen namelijk hoe de elektronen rond deze atomen 'geschikt' zijn en in welke energietoestanden zij zich kunnen bevinden. Doordat deze elektronen dan licht opnemen (of eigenlijk de energie van dit licht) moet dit geabsorbeerde licht overeenkomen met de energie dat het elektron kan opnemen. In het gereflecteerde licht zal dan de complementaire kleur overheersen.

Een goed voorbeeld om dit te begrijpen is een kleurindicator. Bijvoorbeeld eentje waarbij de kleur afhankelijk is van de pH of bijvoorbeeld van de redoxpotentiaal.

Wanneer deze deeltjes als zuur of base of als reductor of oxidator reageren verandert er behoorlijk wat in de manier waarop de elektronen de verschillende atomen met elkaar verbinden waardoor ook de kleur van zo'n indicator veranderd.