Warm water wordt damp
En die damp zie je als stoom, als dat warme water door aanraking met koude lucht weer water wordt (hele fijne druppeltjes di in de lucht zweven.
Hoe warmer de omgevingstemperatuur hoe moeilijker het voor het water is om te condenseren(die druppels te vormen)
Is het gas uit dan wordt de omgevingstemperatuur kouder, dus zal je eerder die condensdruppeltjes (stoom zien)
Net als je brilglazen die "beslaan"als je uit de kou in een warme kamer komt. Het vocht in de kamerlucht koelt af tegen je koude glazen en wordt water. Als je wat langer binnen bent zijn je glazen op temperatuur en het vocht trekt weg en ze zijn niet ondoorzichtig meer
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dacht al dat het iets met temperatuurverschil te maken had.. Door deze uitleg is ie helemaal duidelijk! Bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog een aanvulling op bovenstaande prima antwoord. Omdat de warmtebron uitstaat is ook de drijvende kracht achter de damp verdwenen. De damp zal niet meer zo hoog komen en is dus eerder (lees lager) zichtbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De damp is dus niet meer maar eerder minder, maar beter zichtbaar