waarom is een TL-buis geleidend aan de buitenkant?

de buitenkant van een TL-buis is toch gewoon van glas wat normaal gesproken niet geleidend is? maar toen ik het toen straks mat met een multimeter bleek hij gewoon te geleiden.

de gemeten waarde was ongeveer 160 megaOhm over 10 cm.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kun je er misschien bij zetten welke weerstand je hebt gemeten over welke afstand?

Het beste antwoord

als je een tl buis bij een krachtcentrale in de lucht houd gaat hij ook oplichten .
ik denk dat de poedercoating aan de binnenkant ook zorgt voor wel of niet geleiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het glas van de TL-buis is dusdanig dun dat je hier dwars doorheen meet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedoel je dat ik dus eigenlijk de weerstand van de fluorisentielaag meet (dwars door het glas heen)?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lijkt me niet. Glas heeft een zeeeer hoge soortelijke weerstand! http://nl.wikipedia.org/wiki/Soortelijke_weerstand
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
toevoeging: Glas is dus gewoon een isolator
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@marijnator: Ik ben van mening van wel. In tegestelling tot gewone lampen is een TL-lamp statisch geladen. Hierbij komt dat het glas van een TL-lamp flinterdun is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan statische lading je meting misschien beïnvloeden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Starbless Zelfs glas van een tiende milimeter dun heeft nog meerde mega ohms weerstand. En hoe kom je erbij dat een TL buis statisch geladen is?
Gok je dat gewoon? Een TL-buis is een glazen buis gevuld met een speciaal gas. Als je een heel hoog spanningsverschil op de uiteinden van de buis zet (daarom is er een spoel en een starter nodig) zullen er electronen van het ene uiteinde naar het andere uiteinde gaan. De poedercoating aan de binnenkant zet dit om in zichtbaar licht.
Als je een TL buis zou hebben van doorzichtig glas zonder poedercoating (zo een hadden wij vroeger op school) zul je een soort paarsig opgloeiend gas zien waar nauwelijks licht afkomt.
met statische elektriciteit heeft dit allemaal niets van doen.
De weerstand van iets is relatief. 160*10^6 Ohm over 10 cm houdt in dat het erg goed isoleert (en dus erg slecht geleidt). Eigenlijk zou glas een soortelijke weerstand van 90*10^12 Ohm*m moeten hebben, maar mij lijkt dat je meter zulke hoge waarden gewoon niet betrouwbaar kan meten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Materiaal met een weerstand van 160 megaOhm over 10 cm kan je rustig als niet geleidend bestempelen. Als je strikt gaat meten is er door ieder materiaal wel een elektrische stroom te pompen. Als je de spanning maar hoog genoeg opvoert. Daarbij zijn de waarden die een gewone multimeter geeft bij isolators verre van betrouwbaar.