Eigenlijk is dat water. Er is geen andere stof die bij vier graden het kleinste volume heeft. Dat noemen ze niet voor niets een 'anomalie'.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ook raar doet bij de overgang naar stoom.
AWM
14 jaar geleden
Heel erg raar. Hij wordt zo groot!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lang leve de waterstofbruggen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ antwoordman, waarom ben jij altijd zo vlug, weer puntjes gemist door jouw goede antwoord.
AWM
14 jaar geleden
Dank je Ed! Maar dit antwoord is van 24 uur geleden! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanwaar de minnetjes?
AWM
14 jaar geleden
Dat zijn mijn 'fans', Suni!

Andere antwoorden (13)

Ik vind kwik altijd erg leuk : die pareltjes, die elkaar afstoten, en glinsterend alle kanten opschieten, of met een klein zichtbaar 'plopje' een dubbelgrote parel maken van twee druppeltjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Is ook leuk. Tegenwoordig mag je er niet meer mee spelen.
Ten onrechte, het levert geen gevaar op. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen gevaar? het is toch een gevaarijke damp?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
giftige stof.
AWM
14 jaar geleden
Nee, dat is nou juist het gekke. Bij kamertemperatuur is kwik niet giftig. Als je het zou opeten (drinken moet ik zeggen) dan komt het onveranderd uit je lichaam. Ook komt er nauwelijks kwikdamp vrij bij kamertemperatuur. Het verbod op kwik is genomen door mensen die er geen verstand van hebben.
Springstof.
Ontplofbare vaste of vloeibare stoffen, dat wil zeggen stoffen die in zeer korte tijd een ontledings- of verbrandingsreactie kunnen ondergaan waarbij gasvormige producten ontstaan die een veel groter volume innemen dan de oorspronkelijke stof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Trijoodnitride is ook wel een aparte.. kan niet in zuivere vorm bewaard worden omdat het vrijwel gelijk explodeert bij aanraking.
Da's nie leuk als iemand het voor de grap op het wc-papier smeert ;-) (maar ja, hoe smeer je het erop dan..)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Diesel.
Brandstof.
Maar hij brand net als benzine.
Is wel raar opzich.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vloeibare magneten (magneetvloeistof), ook wel ferrofluids. En het zit vaak nog bij veel mensen in huis ook, namelijk in luidsprekers.

Deze vloeistof kan je manipuleren door er een magnetisch veld bij te creeren. Op onderstaande filmpjes een paar leuke dingen die je ermee kan doen :-) Het lijkt wel bijna te leven...

http://www.youtube.com/watch?v=me5Zzm2TXh4&NR=1

http://www.youtube.com/watch?v=eDnrFgd7yfo&feature=fvw

http://www.youtube.com/watch?v=OE2pB1pyZN0

http://www.youtube.com/watch?v=PvtUt02zVAs&feature=related

Je kan het ook zelf maken (Engels):

http://www.youtube.com/watch?v=vsQh1AT6qUE

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik vind puntige vloeistof best raar dus ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gaaf spul zeg!!
AWM
14 jaar geleden
Leuk! Alleen, volgens mij wordt in al die filmpjes steeds dezelfde fout gemaakt, door te zeggen dat die vloeistof magnetisch is. En dat is niet zo.
Wat ik ook opmerkelijk vind, is dat je stelt dat het in speakers zit. Met welk doel? Heb je een bron of een plaatje, o.i.d.?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooh! antwoordman! jij hebt de filmpjes niet gekeken anders had je de uitleg over de speakers gezien!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas heb je het zelf fout dit keer Antwoordman. Want de deeltjes zijn wel degelijk magnetisch. En anders mag je dit bedrijf vertellen dat dit niet zo is (fabrikant van het goedje) ;-)
http://www.ferrotec.com/technology/ferrofluid/ En inderdaad, je hebt de filmpjes niet gekeken.
AWM
14 jaar geleden
In de tekst van je link staat:
"In the absence of a magnetic field, the magnetic moments of the particles are randomly distributed and the fluid has no net magnetization."
En wat die speaker betreft, dat had ik inderdaad niet gezien, leuke toepassing.
Maar het spul is dus NIET magnetisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat er IN zit is magnetisch. Wat een muggenzifterij weer jongens.
AWM
14 jaar geleden
Nee, ook niet, Krak. Het is even magnetisch als een lantaarnpaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
A ferrofluid is a stable colloidal suspension of sub-domain magnetic particles in a liquid carrier. Dus is het wel degelijk magnetisch. De reden dat het niet direct als magneet werkt komt door de onderlinge afstand. Door er een magnetisch veld bij te stoppen verkleint de onderlingen afstand waardoor ze elkaar wel genoeg aantrekken om in een stabiele vorm te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@antwoordman... als je op elke slak zout wil leggen, ga je gang.
..."magnetische deeltjes IN een vloeibare drager"... voila. point proven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.arago.utwente.nl/focusonline/artikel.php?id=759 Huiswerk voor Antwoordman.
AWM
14 jaar geleden
Mja. Het ging mij erom dat de vloeistof zelf niet magnetisch is, in de zin dat het spontaan geen ferrometalen aantrekt.
Het is een dispensie van ferro-metalen. Maar het wordt een semantische discussie, geef ik toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het spontaan aantrekken van andere ferrometalen is niet de enige definitie van magnetisch. Magneten, zoals die in de meeste gevallen bekend staan, tonen enkel een sterker magnetisch verschijnsel. Een eenvoudige uitleg:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Magnetisme
Het is dus inderdaad maar net waar je de grens legt.
Pruts dat is ongetwijfeld: Diamant!

Oftewel in het Oudgrieks: Adamas = "onverslaanbaar, ontembaar, en onoverwinnelijk"). De diamant is een van de vier natuurlijke allotrope verschijningsvormen van koolstof (de meest voorkomende is grafiet). Het is voor zover bekend het hardste materiaal dat in de natuur voorkomt en is daarmee dan ook het ijkpunt voor hardheid 10 op de hardheidsschaal van Mohs. Er zijn slechts twee industrieel vervaardigde materialen, namelijk Aggregated carbon nanorods en ultrahard fulleriet, die harder zijn.

En...., natuurlijk niet in de laatste plaats heeft de diamant heeft een enorme aantrekkingskaracht op mensen.

Diamonds Are Forever!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maanstof, het komt van ver en is zeer exclusief.

Wanneer men naar de Maan terugkeert is de eerste kennismaking die met het regoliet. Regoliet is een samenstelling van twee griekse woorden en staat voor zoiets als een “rotsdeken”. Regoliet is een algemene term dat staat voor verkruimelde rots in alle soorten en maten. Dit is dus alles tussen verse rots en verse lucht. Stapt men op de Maan dan zak je voet een beetje weg in een laag poeder die daaronder overgaat in grovere bestandelen.

Een wijzerplaat gebaseerd op authentiek maanstof, fragmenten van de Apollo 11 en Soyuz raketten én onderdelen van het International Space Station (ISS) vormen samen een van de meeste exclusieve horloges ter wereld. Het Moon Dust horloge maakt onderdeel uit van een nieuw uitgebrachte reeks van de hand van ontwerphuis Romain Jerome.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Witte Fosfor. Als je het aan lucht blootstelt, vliegt het meteen fel in de brand!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van alle huis-tuin-en-keuken stoffen vind ik custard eigenlijk het leukste. Dat is een Newtonian fluid. Gooi meerdere tientallen van het poeder bij elkaar, met daarbovenop minder dan 10 eetlepels melk, en je kunt lekker gaan zitten kneien.

http://www.youtube.com/watch?v=O2yhbt406ds
in ieder geval tot 1 minuut kijken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is afhankelijk van de definitie van raar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uranium 235 is ook wel een eigenaardige. Deze isotoop vormt 0,72% van de in de natuur voorkomende uranium. Echter, in gezuiverd vorm is er maar een paar kilo van nodig om een stad mee te verwoesten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij is dat Helium. Een van de grappigste verschijnselen is dat het dicht bij het absolute nulpunt geen viscositeit meer heeft. Bij een beker vol stroomt het dus gewoon bij de randen omhoog en weg.
Ook is het supergeleidend.
Bij normale temperatuur kun je het inademen en dan klinkt je als Donald Duck wanneer je spreekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helium!

Zegt genoeg, toch?