Indien er een groot verschil is in de themperatuur in de bovenlucht en aan de grond, onstaan er makkelijk buien.
In een stevige bui, is er vaak een zeer sterke opwaardse luchtstroom, tot wel 10 km. hoog, soms hoger.
Regendruppels die al onderweg waren naar de aarde, worden weer omhoog gezogen de koude lucht in en bevriezen, door hun gewicht vallen ze weer naar beneden en komen vaak weer in die opwaardse luchtstroom, opnieuw de ijskoude lucht in van vaak wel 40 tot 50 graden onder nul.
De bevroren regendruppels die nu hagel zijn geworden, groeien en worden zwaarder en vallen weer omlaag.
In een heel zware bui (vaak met onweer )gaan die ijskorrels als maar op en neer en blijven daardoor groter en groter worden, soms wel tot een pingpong bal groot!
Uiteindelijk vallen ze naar de aarde, waar het vaak bij de grond boven nul is.
Hierdoor kan er midden in de zomer bij 30 graden, toch nog hagel vallen tijdens een hevige onweersbui.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zie hier wel wat in dat wil zeggen dat ik het ook gedacht had...

Andere antwoorden (1)

Dat komt doordat het in hogere luchtlagen nog wel vriest, de ruimte tussen die lagen (oftewel de tijd die het nodig heeft om naar beneden te komen) en de aarde is niet groot genoeg om de hagel volledig te laten smelten.