Vermoedelijk omdat dat calciumcarbonaat is. De restanten van organismen die fossiliseren gaan meestal over in calciumcarbonaat of kiezel. Calciumcarbonaat geeft witte kleurstof.

Barnsteen is in feite niets anders dan fossiele hars. Hars is een goedje dat bomen uitscheiden om beschadigingen of wonden te dichten. Hier kennen we hars vooral van naaldbomen, maar sommige tropische loofbomen kunnen ook hars afscheiden. De meeste hars die in een bos aan bomen kleeft of op de grond is gevallen, verdwijnt na verloop van tijd. Dit komt doordat de zuurstof uit de lucht de hars oxideert. Als de hars echter van lucht wordt afgesloten (bijvoorbeeld doordat het in water terechtkomt), dan heeft het een kans te fossiliseren tot barnsteen. En als er dan in de tussentijd een insect in de kleverige hars verstrikt is geraakt, fossiliseert dat gewoon mee.
Amadea