Kan luchtdruk de ontvangst van een mobiele telefoon verstoren?

Afgelopen week viel de ontvangst opeens uit. Dat duurde een tijdje tot vlak na een zware en heftige regenbui. Is dat een mogelijke oorzaak?

Toegevoegd na 4 dagen:
Een aantal dagen later na een opwaardering van het beltegoed kwam er bericht dat er nog niet beluisterde berichten waren. Die waren een aantal dagen oud. Heel vreemd en niet duidelijk wat daarvan de oorzaak is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Luchtdruk heeft geen invloed op het signaal, en ook niet op jouw telefoon of op de zendmast.

Een veel waarschijnlijker oorzaak is dat die bui, nog voordat hij bij jou was, elders een verstoring heeft veroorzaakt. Er kan bijvoorbeeld blikseminslag zijn geweest in een zendmast, of wateroverlast kan de elektronica van het netwerk onklaar hebben gemaakt. Technici zullen dan de schade repareren, of het telefoonverkeer via een andere route omleiden. Mogelijk kan dat precies zijn gelukt op het moment dat (op jouw lokatie) de zware bui voorbij was.

Een andere optie is dat de bui zo hevig was dat heel veel mensen zijn gaan bellen, en dat daardoor het netwerk tijdelijk overbelast is geraakt.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed antwoord, uiteraard! +
Reddie
10 jaar geleden
Inderdaad. +