Kunnen mensen een voorstelling maken van je zicht als mensen uv/ir straling zouden kunnen zien?

Misschien is de vraag een beetje vaag, maar ik bedoel ook, of ir/uv er uit ziet als een nieuwe kleur.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, goede vraag, je zou dan een tetrachromaat zijn en natuurlijk zou je een extra kleur zien, maar vooral de menging van de kleuren zou onbeschrijvelijk anders zijn. Leg maar eens aan een kleurenblinde het verschil tussen rood en groen uit. Het schijnt dat sommige vrouwen overigens wel tetrachromaat zijn en daarom kleuren subtiel anders waarnemen. De extra kleuren vallen dan nog wel binnen de gewone zichtbare kleuren. Bij menging met voor ons onzichtbare kleuren krijg je een heel bijzonder spectrum van kleuren, die voor trichromaten zoals wij onbeschrijvelijk zijn.
Je kunt het misschien een klein beetje vergelijken met foto's van de straling in het water bij kerncentrales. Omdat dat soort blauw met zoveel violet licht niet binnen de uitersten van je monitorkleuren zit, kun je de kleur niet zo weergeven als dat je in het echt waarneemt. Als je meer informatie wilt dan helpt zoeken op gamut, tetrachromaat, dichromaat.