Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe moet je de snelheid berekenen ?

bv Demba moet van zijn mama naar de winkel fietsen vor melk De winkel bevindt zich 4km van zijn huis . hij fietst er 15 minuten over bereken zijn snelheid . iemand die mij kan helpen ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K
Erna55
7 jaar geleden
Hij fietst de afstand in 15 minuten.
Als hij een uur lang zou fietsen, hoever komt hij dan ?
Dat is dan de snelheid: het aantal kilometers per uur.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
S = V x T
Heb ik op school geleerd. S staat voor de afstand, V voor de gemiddelde snelheid en T voor tijd. 4km : 0,25 uur (dat zijn je 15 minuten) = 16km/h

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Demba fietst 4 km in 15 minuten. 15 minuten is één vierde deel van een uur. 4*4=16. Demba fietst dus 16 km/u. De truc is om de tijd zó om te rekenen dat je op één uur uit komt (in dit geval dus keer 4). Deze zelfde berekening voer je dan uit op de afgelegde afstand.

Nog een voorbeeld: Als je in 2.5 uur 50 km hebt afgelegd, wat is dan je snelheid?
Eerst reken je 2.5 om naar 1; dit doe je door eerst door 5 te delen (waardoor je op een halfuur uitkomt) en dan te vermenigvuldigen met 2 (2*0.5=1). Deze zelfde berekening voer je dan uit op de afstand: 50/5=10 en 10*2=20. Je snelheid is dus 20km per uur.

Ik hoop dat het nu (een beetje) duidelijker is!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Daar is een formule voor: snelheid = afstand / tijd.
Als je de snelheid in km/uur wil hebben, moet je afstand in km doen, en tijd in uren

Toegevoegd na 59 seconden:
Zo krijg je: Snelheid = 4/0,25 = 16 km/uur.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding