Hoi, aannemende dat je de rotor bedoelt, is het antwoord nee. De rotor blaast de lucht hard naar beneden om (door de wet Actie = - Reactie) de helicopter naar boven te tillen. De lucht zal je dus hooguit tegen de grond drukken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zelfde reactie als bij peterr 83
Een helicopter kan wel degelijk een zuigende werking uitvoeren, door zijn wieken te draaien zodanig dat hij het toestel naar beneden drukt bv bij de start als er veel wind is . Daarvoor moet hij dan lucht van onder de wieken naar boven blazen, waardoor er een luchtstroom ontstaat van onder naar boven.
omdat deze verplaatsing van lucht verdeeld is over een groot oppervlak van de wieken is de luchtverplaatsing op de plaats waar je dan staat niet voldoende om 50 kilogram naar boven te zuigen.
natuurlijk is het niet echt verstandig om onder een helikopter te lopen wanneer je geen toestemming hebt.

In het andere geval blaast het toestel de lucht naar beneden.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Elk bewegend voorwerp heeft een zuigende kracht, dus ook de rotor van een helikopter. Net als de bij een schip dat door het water vaart zal je, als je maar dichtbij genoeg bent, een zuigende werking voelen. Is deze zuigende werking bij een helikopter voldoende om ook maar iets van de grond te kunnen tillen? Nee! Dat wordt hier gevraagd.
Of dat de heli nu land, stationair draait of op stijgt, de zuigende kracht is te verwaarlozen. Terugkomend op jou antwoord:
1. Een helikopter zal zich nooit tegen de grond aan kunnen drukken als er lucht van onder naar boven komt, dan wordt hij nog altijd naar beneden getrokken
2. Onder een helikopter door lopen is vrijwel onmogelijk, dan zal je moeten kruipen in de meeste gevallen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom zou je niet onder een helikopter kunnen doorlopen. Bent u mischien helicopter landing officer bij een modelclub,
Hoe hoog denk je dat de wieken van een seaking, huey, augusta, allouette, NH90, chinook, eurocopter, apache enz, 50 cm. Natuurlijk kan je zonder gevaar onder deze draaiende wieken lopen als je de voorschriften volgt en als je de toestemming krijgt, punt 1 slaat helemaal nergens op, hoe kan hij nu zichzelf naar beneden trekken als hij onder de wieken hangt,
De helikopter zal altijd zijn eigen kunnen naar beneden drukken wanneer hij op de grond staat,
je zou zeker op zee moeten weten dat een helikopter zijn eigen moet tegen de grond duwen wanneer hij geland is vooral bij ruwe zee en bij hevige wind, op dat moment draait hij zijn wieken en zal hij u niet wegblazen, omdat de luchtstroom omgedraaid wordt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hahaha, wel grappig hoe mensen soms kunnen reageren op bepaalde reacties. Ik zit je maar te dollen jumper ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is dat dan de bedoeling van goeie vraag :-]]]]
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is het dan wel de bedoeling om gelijk een "thumbs down" te geven als het antwoord in jou ogen niet goed is? De vraag is of een persoon 50 kilo in de propeller van een heli gezogen kan worden en daar geef ik gewoon antwoord op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat je zegt dat er niets kan opgezogen worden door de propeller, dat alles wordt weg geblazen, Lees je laatste zin,
Terwijl de wieken wel degelijk kunnen ingesteld worden zodanig dat je een zuigende werking hebt van onder de wieken naar boven,
Ik veronderstel dat je dat moet weten als landings officier te meer dat je zegt dat je onder de wieken moet kruipen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor de duidelijkheid heb ik een paar woorden weg gehaald uit mijn antwoord.
Ik heb verder nooit gezegd dat je onder de wieken moeten kruipen, wel onder de heli. Daarbij heb ik in mijn eerste reactie op uw antwoord al gezegd dat elk bewegend voorwerp een zuigende werking kan creëren. Alleen wanneer en in hoeverre dit een gevaar zal opleveren, m.b.t. afstand tot object en hoe groot deze krachten dan zijn, durf ik niks over te zeggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Onder de helikopter kruipen, nu ben je er toch wel echt mee aan het lachen he. Je bedoeld niet onder de wieken maar onder de helikopter.
Nu kan ik er helemaal niet aan uit
Nee, ik ben zelf helicopter landing officer op zee dus sta er vaak genoeg naast. Je zal eerder weg geblazen worden dan opgezogen. Klein vuil zoals schroefjes of iets dergelijks zullen dan ook eerst weg geblazen worden maar eenmaal in de lucht zouden ze wel opgezogen kunnen worden.