Hoe reken je een verticale versnelling uit (omhoog)?

Voor mijn natuurkunde PO moet ik een vraag beantwoorden over een verticale versnelling. Je hebt de tijd en je hebt de eindsnelheid (de beginsnelheid is 0 m/s). Mijn hoofd werkt helemaal niet mee, maar ik moet toch tot een antwoord komen! Hoe reken je de versnelling tijdens de lancering (het gaat hier om Spaceshot in Walibi, die schiet dus recht omhoog).

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook moet ik berekenen komen welke krachten op je werken als je omhoog schiet. Ik weet dat ik mijn eigen huiswerk zou moeten maken, maar zoals ik al zei, ik heb hoofdpijn en het lukt me echt niet me te concentreren... Ik hoop dat iemand me wil helpen!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

De versnelling is per definitie de verandering van snelheid per tijdseenheid.
Dus versnelling a = (eindsnelheid - beginsnelheid) / tijd.
(Aannemend dat de versnelling gedurende de hele tijd constant is.)
De kracht F = massa * versnelling.
Sterkte met je hoofdpijn.
Reddie