Wek ik stroom op als ik in een speaker praat?

Op school moesten wij vandaag een eigen speaker maken, zette hem dan op en magneet en sloot de koperdraad aan op wisselspanning. Dan ging hij geluid maken en de leraar kon dat veranderen door de spanning te veranderen. Nu vroeg ik me af, als je in de speaker praat, wek je dan eigenlijk weer stroom op? Dus met stroom komt er geluid uit de speaker, komt er met geluid dan stroom uit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja je wekt stroom op als je in een speaker praat zoals je hebt opgegeven. met een gevoelige versterker ingang kan het geluid worden weergeven of opgenomen. maar het zal niet zo'n fraai signaal wezen als met een microfoon verkregen kan worden. uiteraard kan je er geen lampje op laten branden, daarvoor is het verkregen signaal te zwak.

De stroom om aan te drijven is gelijk aan de stroom die wordt opgewekt bij dezelfde beweging, het is inderdaad een 1 op 1 zaak die met behoud van energie te maken heeft. Bij een goede speaker versterker combinatie is dat zelfs behoorlijk veel stroom, omdat de speaker door de traagheid van de zware magneet door wil schieten wekt hij stroom op in de spoel waardoor de Lorentzkracht van de stroom hem tegenhoudt. Dat wordt dempingsfactor genoemd (De versterker moet een erg kleine uitgangsweerstand hebben, zodat de stroom groot wordt en de remming maximaal, een overdreven grote dempingsfactor is niet nodig omdat de spoel zelf ook wat weerstand heeft.). Om er optimaal van te profiteren moet je een basspeaker een eigen versterker geven zoals bij een subwoofer. Het idee is dat de speaker, doordat hij nauwelijks doorschiet het muzieksignaal beter volgt. De Lorentzkracht is overigens ook de kracht die de spoel op en neer laat bewegen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100