Wek ik stroom op als ik in een speaker praat?

Op school moesten wij vandaag een eigen speaker maken, zette hem dan op en magneet en sloot de koperdraad aan op wisselspanning. Dan ging hij geluid maken en de leraar kon dat veranderen door de spanning te veranderen. Nu vroeg ik me af, als je in de speaker praat, wek je dan eigenlijk weer stroom op? Dus met stroom komt er geluid uit de speaker, komt er met geluid dan stroom uit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Ja en dat kun je zelfs horen. Als je voorzichtig op de luidspreker klopt en dan de + en - van diezelfde luidspreker kortsluit met een draad, gaat het membraan veel stijver heen en weer , de veerkracht verandert dan plotseling vrij sterk.
Ga je tijdens het tikken op de luidspreker met de kortsluitdraad over een van de polen krassen )de andere pool moet dan geleidend met de draad verbonden zijn , dan hoor je tijdens het tikken het gekras wat door het wisselende kontact tussen de polen veroorzaakt wordt.
Zo kun je ZONDER batterij controleren of de luidspreker nog goed is als je een goede te pakken kunt krijgen op bv. een rommelmarkt.

Daarbij zijn PA luidsprekers erg interessant, deze professionele zaalluidsprekers hebben een veel krachtiger magneet en een veel hoger rendement dan huiskamerluidsporekers.

Overigens kun je best wat stroom opwekken, als je een soortgelijke liudspreker met de membranen naar elkaar toe op elkaar zet en een der twee ongeveer 8VAC 50Hz geeft. De andere luidspreker kan dan een kleine gloeilamp of twee antiparallel geschakelde leds fel op late lichten.

Omdat de menselijke stem tijdens praten weinig energie bevat is dat te weinig om er veel leuke dingen mee te doen, een harde en vrij lage toon , gezongen door een zanger met een sterke stem kan de leds wel laten branden, als je rode leds kiest ( groen, geel wit en blauwe leds hebben een hogere spanning nodig dan een rode led (met hoge efficiency)

Dus ja, je wekt stoom op met je stem en het meest met een krachtige gezongen lage toon, welke in staat is zelfs leds te laten branden.

Kies voor 8 of 16 Ohm luidsprekers, deze hebben meer windingen dan 4 Ohm speakers.

Sluit je een meter met een schaalverdeling waar de nul en de wijzer in het midden staat , dan kun je door indrukken van het membraan de wijzer naar de ene kant laten uitslaan , bij het terugveren slaat de wijzer de andere kant op, een luidspreker geeft dus wisselspanning af.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja je wekt stroom op als je in een speaker praat zoals je hebt opgegeven.
met een gevoelige versterker ingang kan het geluid worden weergeven of opgenomen.
maar het zal niet zo'n fraai signaal wezen als met een microfoon verkregen kan worden.
uiteraard kan je er geen lampje op laten branden, daarvoor is het verkregen signaal te zwak.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat snap ik, het ging me er echt om of er stroom uit kwam. Hoe zwak dan ook.
De stroom om aan te drijven is gelijk aan de stroom die wordt opgewekt bij dezelfde beweging, het is inderdaad een 1 op 1 zaak die met behoud van energie te maken heeft.

Bij een goede speaker versterker combinatie is dat zelfs behoorlijk veel stroom, omdat de speaker door de traagheid van de zware magneet door wil schieten wekt hij stroom op in de spoel waardoor de Lorentzkracht van de stroom hem tegenhoudt. Dat wordt dempingsfactor genoemd (De versterker moet een erg kleine uitgangsweerstand hebben, zodat de stroom groot wordt en de remming maximaal, een overdreven grote dempingsfactor is niet nodig omdat de spoel zelf ook wat weerstand heeft.). Om er optimaal van te profiteren moet je een basspeaker een eigen versterker geven zoals bij een subwoofer. Het idee is dat de speaker, doordat hij nauwelijks doorschiet het muzieksignaal beter volgt.

De Lorentzkracht is overigens ook de kracht die de spoel op en neer laat bewegen.