Waarom klinkt de bodem van een mok of beker anders wanneer deze is gevuld met hete drank?

Als je er op tikt met je lepeltje dan hoor je een ander geluid dan wanneer deze gevuld is met een koude drank.

Dat een mok of beker anders klinkt wanneer deze leeg of gevuld is mag duidelijk zijn, maar dat verschil in temperatuur ook uitmaakt kan ik niet verklaren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De voortplantingssnelheid in koude vloeistof is lager dan in warme. Daarmee verandert de resonantiefrequentie van kop met inhoud.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit de bron die je aanhaalt wordt juist niet expliciet (of helemaal niet eigenlijk) duidelijk dat het door het temperatuurverschil komt. Het komt door de mix van componenten (antwoord A). De vraag in de bron wijkt ook iets af van die van de vraagsteller.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om daar aan toe te voegen: de bron zegt dat de lucht in de instant coffee (en de instant coffee zelf) verantwoordelijk is voor verandering in geluid t.o.v. 'puur' water. Naarmate er meer lucht ontsnapt veranderd het geluid ook nog eens.
AWM
14 jaar geleden
Er staat: The instant coffee lowers the temperature of the hot water, lowering the speed of sound. Dat is één van de effecten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, bij multiple choice antwoord B. Maar het juiste antwoord op de vraag is A. De vraag is waarom het geluid verandert als er instant coffee word toegevoegd. Dus de vraag uit je bron gaat niet over het varieren van geluid door temperatuurverschil, maar door verschil in compontenten in de vloeistof. Desalniettemin denk ik wel dat er een kern van waarheid in je antwoord zit (waarschijnlijk wel helemaal correct is zelfs), maar dat is niet waar jouw bron over gaat.

Andere antwoorden (5)

omdat door een vloeistof de trillingen die je hoort anders verlopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het klopt inderdaad dat het anders klinkt dan dat er een koude drank inzit.ik zou niet weten waarom...leuke vraag + 1 !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
????
Deze vraag heb ik al eens gesteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sterker nog, wanneer je cappuccino drinkt klinkt het ook weer anders dan gewone koffie. Dus het zit 'm niet alleen in de temperatuur. Er is een erg leuk wetenschapsforum over jouw vraag, de moeite waard om even te lezen denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De massa heeft invloed... De massa wordt in trilling gezet en elke massa heeft zijn eigen trillingsgetal... Meer massa, lager geluid...

louter natuurkunde hoor...

Temperatuur maakt wel uit, maar in zo´n kleine mate dat het verwaarloosbaar is...
De temperatuur verandert de draagwijdte van de golf...

In de winter hoor je veel minder achtergrondverkeerslawaai dan in de zomer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
elk voorwerp heeft zijn eigen resonantie, zijn eigen trillingsgetal...