wat is kraken?

wat is kraken in de scheikunde? ik weet dat kraken een thermolyse ontledingsreactie is, maar kan iemand het misschien simpel uitleggen?

Toegevoegd na 4 minuten:
en zou iemand misschien een voorbeeld van een reactievergelijking bij kraken willen geven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Op de Engelse Wikipedia staat de beste uitleg en ook de soorten, zie http://en.wikipedia.org/wiki/Cracking_(chemistry).

Maar het favoriete boek om dit uit te leggen op kinderlijke wijze, blijft weer "Wereld der Wetenschap" - Rode boeken "De Wereld der Scheikunde" - boek "De Reuzenmoleculen" waardoor je begrijpt dat het woord "cracking" eigenlijk nogal letterlijk vertaald werd.

Via de indeling zie je al dat je in de organische scheikunde zit, dus in de rubriek koolstof (als bron van ons leven) en hier lijk je de vraag te stellen naar hetgeen men met aardolie doet, dus de rubriek koolwaterstoffen.

Als je door een grote haven als bij Antwerpen rijdt, zie je van die hele hoge 'chemische installaties' met dikwijls zelfs hele grote vuurvlammen erboven, en daar gaat het hier over. De benzine voor zowel brommers als auto's, maar ook de kerosine en omgekeerd de diesel (meest energiedichte brandstof uit aardolie) moeten immers uit hetzelfde grondproduct komen, blz. 111 in "Petroleum als grondstof":

"De basis waaruit de grote reeks produkten worden gemaakt, zijn de koolstofgassen. Ze worden uit de vloeibare en vaste componenten door distillatie van de ruwe petroleum afgescheiden. Verdere voorraden worden gemaakt door een proces dat men 'katalytisch kraken' noemt. In dit proces wordt gasolie (een petroleumfraktie met een hoger kookpunt dan motorbrandstof) volledig verdampt, vermengd met stoom en over een hete katalysator geleid. De grote moleculen [nvdr: zie naam van dit boekdeel] in de gasolie [nvdr: 'gasoil'] worden afgebroken en vormen kleinere moleculen. Etheen, propeen, buteen en butadiëen zijn de belangrijkste verbindingen die op deze manier ontstaan. Hun moleculen zijn onverzadigd (ze bezitten zwakke dubbele bindingen) en sommige worden gebruikt om koolstoffen met 'vertakte ketens' en een hoog moleculegewicht te maken, die aan de motorbrandstof toegevoegd kunnen worden en deze verbeteren."

Samengevat gaat ruwe olie onderaan naar de oven met stoom erbij gevoegd, en in de hele hoge 'kraakinstallatie' gaat helemaal bovenaan het gas weg (soms met vermelde vuurtje in supra), dan naar beneden verder kerosine (vliegtuigen) en vervolgens benzine en diesel en nog lager de letterlijk ook zwaardere gasolie.

Dit is een essentiële vraag voor je je formule met CH verhouding met enkele binding (methaan = CH4...) of dubbele binding (etheen = C2H2).

Het kraken dient nu specifiek om oliën met hoge kookpunten af te breken in oliën met lagere kookpunten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van hieruit heb ik zelf een hele delicate vraag, wellicht een blunder die onze generatie maakte: Vroeger gebruikte men tot 1982 lood om het kloppen tegen te gaan, en verving men dit door MTBE (C5H12O of Methyl tert butylether op http://nl.wikipedia.org/wiki/MTBE). Als je dit vergelijkt met de upgedate Engelse versie http://en.wikipedia.org/wiki/Methyl_tert-butyl_ether merk je dat er zeer veel MTBE moet gevoegd worden en al door 25 staten (en niet 16 zoals op de Nederlandse Wiki) al wordt geweerd als additief. Ik weet echter dat een onderzoek naar mussen in Europese steden intussen uitwees dat dit additief net ook aan de bron lag voor het verdwijnen van de mussen in die steden sinds de vervanging van het giftige maar beperkte additief lood door het minstens even giftige en in grote hoeveelheden toegevoegde additief MTBE, maar dat recent blijkt dat de mussen zich al aangepast hebben in een onverklaarbare snelle tijd. Vraag stelt zich of de huidige golf van kankers ook een aanpassing bij de mens is in reactie op dit MTBE (andere component is natuurlijk additieven bij voeding waar wij als mensdier ook traag aanpassen), en of onze kinderen daar misschien ook geen last meer zullen van hebben noch kankers van zullen ontwikkelen. Scheikunde is net als economische statistiek immers ceteris paribus, maar in werkelijkheid passen wij ons als wezen ook aan. Ik ben het toonvoorbeeld van teveel suikers, maar ook het toonvoorbeeld van hoe ik dit jaren lang door een overactief leven ook vrij probleemloos verwerkte (het verouderingsproces niet inbegrepen natuurlijk). Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Vladimir_Sjoechovkraken vind je bijv. dat ook deze Rus het goed voor had met ons toen hij patent 12926 kreeg voor het thermische kraken van aardolie, maar het was zijn tegenhanger Eugene Houdry die op http://nl.wikipedia.org/wiki/Eugene_Houdry veel commerciëlere mogelijkheden vond via het katalytische kraken (een stof bijvoegen die processen versnelt maar niet in het eindproduct blijft zitten).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En om de sprong naar het heden te maken (want ik kom van ver met deze twee personen hiervoor), was het dezelfde Eugene Houdry die de eerste driewegkatalysator uitvond voor al die hoogoctaangetalige benzine die hij helpen produceren had om milieuvriendelijker te worden: Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Driewegkatalysator. Daar vind je ook extra formules die je wellicht kunt gebruiken. Elke uitvinding leidt tot bijproducten waarvan een aantal negatief (zoals Einstein de atoombom hielp ontwerpen en dus ook de oorlog hielp eindigen met Japan maar met een tol daarvoor), en de echte uitvinders zijn dezen die hun uitvinding niet veridealiseren en consequent verder blijven werken om ook de negatieve kantjes ervan in te perken zodat het geheel positief blijft. Dit zouden we in ons praten met mensen rondom ons heen ook moeten doen, elk van ons en in de mate van het mogelijk als levenslang leerproces. Zeker geldig voor leerkrachten zoals mijzelf die al snel denken dat we het beter weten en op dat moment vastroesten...