Waar blijft energie?

Als je bijvoorbeeld loopt, zet je af op je ondergrond. Dat is energie vanuit je voet naar de grond. Waar blijft deze energie als je stap afgerond is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (8)

Die wordt opgevangen door je zool en de aarde, en levert een klein beetje warmte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewicht op de grond is dan geen energie, dat is druk, de aarde drukt terug, biedt weerstand... De aarde beidt weerstand en de weerstand won het van het gewicht en als het gewicht weer weg is, is de weerstand tegen indrukken ook weer nul...

Jij verplaatst gewicht, van het ene been naar het andere, in feite is lopen alleen maar voorover vallen, en voordat je ECHT valt zet je er een ander been tussen... en ga zo maar door, dat belasten kost energie en die dissipeer je al lopende... De aarde draagt je alleen en dat is geen energie, dat kost geen energie en levert ook niets op... Je benen dragen je gewicht en dat kost wel energie, maar dat heeft in feite niet met de ondergrond te maken, die is passief... Jij verbruikt energie en daarom wordt je moe van lopen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook een gewicht op de grond heeft potentiele energie, het is alleen in rust. Zet het op de trapper van een fiest en deze gaat bewegen (de energie komt vri).
Je verbruikt energie voor het lopen. De spieren zetten de energie om in beweging, en een deel ook om in warmte ("warmlopen").

Bij deze beweging wordt de rest van de energie omgezet in een kracht voor het lopen, en een deel wrijft met de ondergrond, waar ook weer warmte ontstaat.

Deze warmte wordt aan de omgeving afgegeven, waardoor de temperatuur lokaal stijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de energie hoeveelheid blijft altijd gelijk op aarde
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker waar maar nog geen antwoord op de vraag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, dit is geen antwoord. En de energie blijft ook niet gelijk op aarde, maar in het heelal.
DE energie op de aarde blijft NIET gelijk, maar neemt toe.
De zonne-energie krijgen we immers 24 uur per dag,
zij het niet op dezelfde plaats.

Uiteindelijk wordt ALLE energie omgezet in warmte, dit is dus de kwalitatief laagste energiesoort.

Deze kan alleen door temperatuurVERSCHIL weer omgezet worden in andere energiesoorten.

Electrische energie wordt wel als hoogste soort van energie gezien, omdat die in vrijwel alle andere vormen van energie omgezet kan worden met een heel hoge rendement.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt diverse vormen van energie:
- temperatuur
- beweging (kinetische)
- luchtdruk
en ook wat vage vormen als
- potentiële energie (bv een bal op 10m hoogte kan wanneer hij losgelaten wordt een flinke bewegingsenergie krijgen)
- chemische bindingen / toestand

Wat er bij de diverse acties foor mensen gebeurt is dat energie van de ene vorm in de andere over gaat.

Fundamenteel in de natuurkunde is de wet van behoud van energie. Er gaat dus nooit energie verloren (het gaat misschien over in een vorm die we niet kunnen gebruiken)

Bij het lopen op de aarde wordt de chemische energie uit je spieren omgezet in kinetische energie van je ledematen. Die energie wordt omgezet in meerdere delen:
- kinetische energie van de aarde (hij krijgt een klein duwtje, schier onmeetbaar)
- warmte energie in de zool van je schoen en je lichaam zelf door wrijving binnen in het rubber.
- Afschaven van het rubber van je zool op de vloer: Rubber uit één stuk heeft een hogere potentiele energie dan rubber in kleine stukjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aleen in een GESLOTEN ruimte gaat geen energie verloren. Zo luidt de wet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt. Ik zag het hele universum hier als gesloten ruimte.
* Als je loopt verricht je arbeid en voor het verrichten van arbeid is energie nodig Men noemt dit kinetische energie.

* Kinetische energie of bewegingsenergie is een vorm van energie die een lichaam heeft doordat het beweegt. De hoeveelheid hangt samen met de massa en de snelheid.

* De totale hoeveelheid energie in een gesloten systeem (dwz. dat er geen materiaal of straling in- of uit kan) blijft altijd gelijk; dit heet “de wet van behoud van energie”. Energie gaat dus nooit verloren.
Een aardig, maar niet volledig, voorbeeld is een veer. Stel dat alle energie om een veer in te drukken in de veer zou zitten, dan krijg je al deze energie ook weer terug als de veer zeer ontspant.

* Als je loopt verplaats je je zelf en daarvoor is energie nodig. Een deel van de benodigde energie wordt dus gebruikt voor de verplaatsing. Ook is voor het bewegen van je gewrichten, het afrollen van je schoenen op de grond energie nodig b.v. in de vorm van wrijving. Die wrijvingsenergie wordt weer omgezet in warmte. Omdat je niet in een gesloten ruimte staat waar geen materiaal of straling in- of uit kan, wordt het gedeelte van de energie dat in je lichaam is opgeslagen via geleiding weer afgestaan aan de omgeving. Hetzelfde gebeurt met de warmte (energie) ontstaan door de wrijving van je schoenen op de grond. Die wordt via de grond en je schoenen afgestaan aan de omgeving. Maar als je al die energie zou kunnen opslaan, zou je hem kunnen hergebruiken (net als bij de veer), zoals de wet al zegt.
De totale energie van een systeem is de som van alle vormen van energie die op verschillende manieren zijn opgeslagen. Energie is een toestandsfunctie, dat wil zeggen: de hoeveelheid energie is onafhankelijk van de voorgeschiedenis. Het maakt bijvoorbeeld niet uit of een veer eerst is ingedrukt, toen op de tafel is gehesen of andersom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Energie gaat nooit verloren

in het begin der tijden "The Big Bang" kwam er een zeer groote hoeveelheid engerie vrij die onderandere werd omgezet in materie
het geen dat je nu ziet is allemaal afkomstig van deze big bang de hoeveelheid engerie die er toen ontstond is er nu nog steeds
en zal nooit verloren gaan.
Engerie is een gesloten systeem