Wat is het nut van de Y-constructie van de Brug Hollands Diep?

Waarom heeft de Burg Hollands Diep (voor HSL) eigenlijk een Y-constructie? Is dit alleen maar voor de sier of verdeeld het ook de krachten?

Zou er eventueel ook een boogbrug van kunnen worden gemaakt? Of is dit niet mogelijk omdat je door de trillingen van de hogesnelheidstreinen zulk zwaar materiaal moet gebruiken dat de brug zijn eigen gewicht niet meer kan dragen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Het heeft volgend mij ook tesken met het draagvermogen van de ondergrond en het gewicht van de constructie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wablief ?
zo wordt het gewicht verdeeld over de twee pilaren van de Y-vorm. Zo kun je de pilaren dus verder uit elkaar zetten.