Kan er in de meteoor die op 15 februari 2013 boven rusland ontplofte , diamant zijn ontstaan in de meteorieten die op aarde neerkwamen ?

Zijn de hoge druk en temperatuur tijdens zo'n ontploffing genoeg om koolstof houdende meteoormateriaal om te zetten in diamant ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De druk die in een meteoor ontstaat icm de de hoge temperatuur kan binnenin de meteoriet zeer kleine hoeveelheden koolstof in (zwarte) diamant doen ontstaan.
Dat het in de aarde veel langer duurt komt door de lagere temperatuur waardoor je echter wel mooiere kristallisatie krijgt.
Maar in die nog geen 10 sec de de meteoor door de dampkring trok en intens heet werd, heeft de buitenmantel doen verbranden , zowel door hitte al de aanwezighei van zuurstof maar binnenin een voldoende grote meteoriet ontstaat een enorme druk (en temperatuur onder AFwezigheid van zuurstof waardoor de koolstof wordt gecomprimeerd tot diamant.
Omdat het te kort is om mooie grote kristallen te vormen onstaan microkristallen , vermengd met koolstof die nog niet klaar was met de omzetting, vandaar dat ik er niet raar van zou staan te kijken als er inderdaad diamant kristalletjes in gevonden worden.
Dat hangt wel af van het soort meteoriet. Afwezigheid van koolstof kan natuurlijk ook geen diamant opleveren.
De enorme energie die vrijkomt, van circa 100 000KM/H naar nul in pakweg tien tellen is zeer heftig.
Gelukkig was het een schuine treffer, een haakse treffer is binnen een tel door de atmosfeer heen en een grote meteoor die dat doet veroorzaakt een drukgolf die aan zware waterstofbommen doet denken, als het een grote is.
Met groot bedoel nik zo groot als een huis, naar astronomische begrippen is dat echter een heel kleine.......
Overigens mogen we blijk zijn dat deze niet haaks insloeg, de atmosfeer heeft hem heel goed afgeremd en daarom is de schade relatief ZEER klein gebleven.

Toegevoegd na 1 dag:
Daar het een meteoor betreft van 17 METER diameter (ongeveer) had een haakse treffer en nog VEEl grotere catastrofe veroorzaakt.
Ik heb begrepen dat de eindsnelheid van 13km/s en het verbrokkelen /verdampen van een deel van deze potentiële rampmeteoor er voor gezorgd heeft dat we er buitengewoon gunstig van af gekomen zijn.
Het volslagen overstralen van de camera op het kruispunt geeft al wel aan hoe sterk onze atmosfeer ons beschermt tegen niet haakse inslagen.

Omdat het echter niet in het westen zoals de VS plaatsgevonden heeft is er opvallend weinig nieuws over geweest, er zijn maar ongeveer 1000 mensen in het ziekenhuis beland.

We zijn er ontzettend goed vanaf gekomen.........
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee diamanten zijn in principe gewoon koolstof
deze verbranden gewoon ook als je ze al in een gewoon vuurtje gooit
zo worden ook niet in die korte tijd gecreerd
los nog van het feit dat een metoor meestal geen koolstof bevat
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
geloof me een diamant verbrand niet als je hem in een gewoon vuurtje gooit, en mbv explosieven kunnen ze van gewoon koolstof ook onder hele hoge temperatuur en druk diamanten vormen
Dat was geen meteoor, hoor.
En om diamanten te maken, heb je lange tijd een héél hoge druk en temperatuur nodig, plus de juiste grondstof (koolstof). Dit rotsblok is binnen een paar seconden uiteen geknald, dus dan red je dat niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oepsie. Sorry, ik was nog niet wakker. Het was WEL een meteoor. Zat nog met mijn hoofd in een vraag over een komeet...
De rest van het antwoord blijft hetzelfde: geen diamanten, helaas!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn wel zwarte diamanten (carbonado's) die vermoedelijk uit meteorieten afkomstig zijn. Fragmenten van deze meteorieten zijn gevonden in Brazilie en Centraal Afrika (Indertijd een groot gebied, waarover de fragmenten uitgespreid zouden kunnen zijn. De precieze ontstaansgeschiedenis is echter nog steeds niet precies opgehelderd (zie bron). Deze meteoriet had echter niet de goede samenstelling, we moeten nog wat geduld hebben, over honderd jaar kunnen we er weer een van dit formaat verwachten. 99.99 procent van de meteorieten heeft jammer genoeg een andere samenstelling.