Waarom komen druppels uit de douche vaak op een andere plek terecht?

Als ik dus onder de douche sta, komt er, erg logisch, water uit de douchekop, maar de douchekop hangt dus gewoon stil. Er zitten bijvoorbeeld 16 gaten in de douchekop maar toch komen de druppels, ook als ik zelf niet onder de douche sta, vaak op een andere plek terecht. (Dit is ook zo met regen, maar dat is logisch door bijvoorbeeld wind en bewegende wolken) Maar komt het bij de douche door de zwaartekracht van de aarde of omdat de aarde eigenlijk altijd in beweging is, of is er een andere kracht die op de druppels werkt waardoor druppels op verschillende plekken terecht komen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In een badkamer heb je ook wind net als buiten (wel een stuk minder) De lucht aan de onderkant warmt op door de tempratuur van het water en (omdat warme lucht stijgt) neemt druppels mee omhoog, deze lucht wordt dan weer weggedrukt door nieuwe lucht die van onderen komt waardoor kleinere druppels overal terecht kunnen komen, daarnaast kan het water van de douche verdampen "wegwaaien" een ergens anders condenseren waardoor je overal druppels krijgt en natuurlijk omdat de waterstralen uit de douche niet verticaal naar beneden vallen

Het beste antwoord

De druppeltjes nemen wat lucht mee en ze verwarmen die lucht. Daardoor krijg jr circulaties die sos zelfs een douchegordijn naar binnen drukken. Kleine druppeltjes kunnen door die circulatie overal belanden. De draaiing van de Aarde speelt wel een rol bij vallende voorwerpen, maar wordt pas merkbaar op grote schaal. Dat is de verticale component van de Corioliskracht als je vanuit het aardoppervlak redeert. Een hoog voorwerp dar stilstaat ten opzichte van het aardoppervlak heeft vanuit een punt in de ruimte gezien een hogere snelheid naar het Oosten dan het aardoppervlak zelf. Tijdens de val gebeurt er niets met die snelheid en daardoor komt het oostelijker terecht dan bij een stilstaande aarde het geval zou zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik neem aan dat je bedoeld dat de druppels niet recht naar beneden vallen. Dit komt doordat de gaatjes ook niet geheel verticaal staan. Door de waterdruk en dus de kracht waarmee het water door de douchekop spuit vallen de druppels niet recht maar schuin naar beneden. Hierdoor heb je dus ook een bredere straal, wat weer lekkerder is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Druppels die vallen spatten uiteen. Die spetteren echt ver weg van de cirkel waarin ze van boven komen. Het lijkt dus als of ze ergens anders terechtkomen.