Wat is de hoogste temperatuur die van nature op aarde bereikt wordt?

Ik heb het dan niet over warmte van de zon, maar over natuurverschijnselen in het algemeen. Volgens mij veroorzaakt de bliksem met ca. 30.000 °C de hoogste temperatuur van alle natuurlijke fenomenen op aarde. Klopt dit? Of zijn er natuurfenomenen die nog hogere temperaturen opleveren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (3)

Volgens mij heb je gelijk. Fenomenen met vuur, lava, e.d. halen die temperatuur bij lange na niet. Ook de aardkern (als je dat als natuurverschijnsel ziet) blijft steken rond de 5500 graden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De impact van een grote meteoriet zou ook nog wel eens voor hogere temperatuur kunnen zorgen, waardoor tektieten worden gevormd, karakteristiek voor hoge temperaturen. Puur aards kan je deze temperatuur misschien niet noemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de lage ontladingen halen bliksems ongeveer 28000 graden maar in ijle lucht(bliksems die naar boven gaan) is de temperatuur van die bliksems nog hoger, daarom zijn ze purper van kleur ipv. blauw.
Bij het frontaal indringen van een meteoor van formaat legt deze de afstand door de hele atmosfeer in een seconde af, dat gaat zo snel dat de druk niet weg kan en er dus compressie optreedt. deze geeft een lichtflits die voor een nucleaire explosie niet onderdoet en ook de energie blijft in die buurt , als het een niet te grote is.
Het is echter wel het laatste wat je ziet......
Maar dat de bliksem hoog scoort als een van de hoogste temperaturen op aarde is waar.
Ik werk vaak met zeer hoge spanningen en het ook wel eens een optater gehad van een grote wimshurst die dikke vonken haalt tot 17 CM (geschat 400-500KV) .
Deze machine wist mijn handen toch te vinden en de gekoppelde Leidse flessen gaven een stroomstoot dat ik gaatjes door de huid heen had en dagen lang hartritmestoornissen gehad heb, de vonk is dus zo heet dat in het kanaal zelf alles weggebrand wordt en mensen soms in zand inslagen vind die als glazen buizen eruit zien, de buitenkant van de bliksem verglaast in enige microseconden .
Alleen met lasers haal je hogere temperaturen maar die komen in de natuur niet voor.
De beschreven Wimshurst Machines werden meer dan 100 jaar geleden al gebruikt om Rontgenfoto's mee te maken.
Maar ook st Elmsvuur is in wezen zeer heet en dat komt wel in de natuur voor wanneer lucht geioniseerd raakt.
Het gaat vaak vooraf aan blikseminslag.