Bij afkoeling is de buitenkant het koudst en is het naarmate je dieper bij het middenste komt steeds minder koud.
Bij opwarming is de kern het koudst en is het naarmate je steeds meer bij de buitenkant komt steeds minder koud.
Bij constante temperatuur zal ijs naar verloop van tijd overal dezelfde temperatuur hebben.

Ik ga hier uit van een vastgesteld volume ijs bij een temperatuur die steeds onder het vriespunt blijft, waarbij dus geen faseovergang optreedt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De bovenkant, zolang het niet dooit.. De bovenlaag is gelijk aan de luchttemperatuur, de onderkant van het ijs zit per definitie op 0 graden celsius, want dat is een grensvlak van water en ijs. Als het vriest is hij ijs bovenop dus het koudst. Bij een snel stijgende luchttemperatuur kan het ijs in het midden inderdaad iets kouder zijn dan boven en onder, omdat zich dan nog geen evenwicht heeft ingesteld.