Omdat in een riool veel dampen zijn kan het dan vlam vatten als je een vlam maakt, ik denk het niet maar theoretisch ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vraag! :D

Het beste antwoord

Rioolgas kan niet alleen vlam vatten als je het ontsteekt, het explodeert daarnaast ook en daar ligt het grote gevaar.
Rioolgas is een gasmengsel dat ontstaat door de vergisting van organisch afval in rioolwater. Het bestaat hoofdzakelijk uit methaan, waterstofsulfide en kooldioxide., dus zeer ontplofbare gassen.
Uit een goed geconstrueerde rioolstelsel wordt voorkomen dat het gas via watersloten kan ontwijken. Daarnaast laat men het gas "gecontroleerd" ontsnappen, daarmee het gevaar van ontploffing te minimaliseren.
In Duitsland wordt op bepaalde plaatsen het gas opgevangen om het geschikt te maken voor biobrandstof.

Het volgende stukje nieuws toont an dat het toch nog wel eens mis wil gaan!
LEOPOLDSBURG - Een ontploffing deed zondagmorgen rond kwart voor een de grond in de omgeving van de Diestersteenweg in Leopoldsburg daveren. Een putdeksel en regenpijp schoten los, wat ook voor wat wateroverlast zorgde. De ontploffing ontstond in de riolering nadat een elektriciteitsleiding onder het wegdek werd beschadigd. De hulpdiensten kwamen metingen doen om de oorzaak te achterhalen. Hiervoor werd de stroom twee uur afgesloten waardoor de bewoners even zonder elektriciteit zaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(-:

Andere antwoorden (3)

Als die dampen voldoende brandbare stoffen bevatten, zoals methaangas, en zuurstof om ze brandend te houden, ja dan gaat het lukken
anneliez
12 jaar geleden
Dat is inderdaad mogelijk methaangas ploft dan

Probeer het maar eens met een slootje por met een stok in de bodem totdat je bubbels ziet en dan vlammetje er bij
leuk gezicht
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ohh dat ga ik doen :D
Dit is een reeel gevaar ja.
Vroeger vielen er regelmatig doden of gewonden door ongelukken met rioolgas.
Daarom is het riool zo geconstrueerd dat er een redelijke mate van ventilatie is of dat de kans dat grote'pockets'van gas kunnen vormen.
In sommige steden (veelal buitenland) heb je zelfs roosters waar je overheen loopt. Nadeel hiervan is dat het flink kan ruiken.