Hoe komt het, dat als de zon schijnt, eerst aan de onderkant de sneeuw ontdooit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sneeuw is verrassend genoeg een goede isolator. En het is doorschijnend waardoor ook het licht deels door de sneeuw gaat. Warmte is infra-rood straling en kan op zich dus warmte vormen onderaan als je een kleine ruimte hebt, waarbij sneeuw en ijs zelfs als 'glas' kunnen werken (zoals je de warmte achter de ruit voelt). De warmte van de grond, stijgt echter meteen en moet terugkeren en krijgt enkel afkoeling van de bovenkant. Als het dus voldoende koud blijft, dan gaat de koude verder van boven naar onderen. Wordt het iets warmer, dan heeft het de neiging de warmte naar onderen te laten doorgaan, omdat er een overgangsfase is van warmte. De kern van dit alles is dat je een proces dus altijd in fases van overgangen moet beschouwen: Van warm naar koud, van koud naar warm. Het isolerende materiaal zal langer weerstand bieden dan niet isolerend materiaal dat de temperatuur beter doorgeeft (het gaat over doorgeven van trillingen van moleculen, dus lucht ertussen zorgt dat die trillingen minder rap doorgegeven worden in hout met luchtzones en natuurlijke zaken als gras met kanaaltjes dan in bijv. ijzer of vaste stoffen). Hetzelfde doet zich voor bij de bouw van een iglo ook, waarin - als het echt berenkoud is buiten - je zelfs een vuurtje kunt stoken en het smeltwater binnenin terug zal bevriezen door de aangevoerde koude van buiten (eigenlijk afvoer van warmte naar buiten, aanvoer van koude bestaat in zekere zin NIET, maar dat is zoals onder nul bij wiskunde dat relatief is tegenover een bepaald punt in Celsius en Fahrenheit maar niet bij Kelvin waar bij het nulpunt alle materie komt stil te vallen en er geen energie meer zou zijn). Omgekeerd is het zo dat als regen op een bevroren wegdek valt dat een stuk onder nul staat, je onderaan meteen ijs krijgt, en pas nadien de regen de bodem opwarmt. Opnieuw is dit een overgangsproces echter. Elfstedentocht eind volgende week???

Antwoorden (4)

dat is niet zo, de bovekant smelt eerst.
de muizen maken gangen onder de sneeuw en als het dooit smeld het bovenste deel en komen muizenpaadjes in het zicht
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de temperatuur dan nog steeds onder nul is heb je inderdaad gelijk. Dan smelt de sneeuw het eerst van onder, omdat de grond die zichtbaar is het licht opneemt en omzet in warmte. De sneeuw doet dit niet omdat deze wit is. En reflecteert dus al het licht.

Is de temperatuur wel boven nul dan klopt je bewering niet en smelt de sneeuw van boven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
De sneeuw smelt van onder door de aardwarmte, niet door het opgenomen licht.
Dit verschijnsel heet sublimeren dwz overgang van vaste stof naar gas ( in dit geval waterdamp) de overgang van een vloeistof naar gas heet verdampen dat weet iedereen. Sublimeren is niet zo bekend. Alleen van het spreekwoord iets verdwijnt als sneeuw voor de zon. Sublimeren treedt dus ook op als het nog vriest door de warmte van de zon gaat het omzetten naar dampvorming zo snel dat proces smelten wordt overgeslagen echter helemaal 100% gebeurt het niet altijd en dat laat zich dan zien als wat vochtigheid onder of langs de sneeuw.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over het algemeen is de grond op enige diepte nog warm (gemiddelde jaartemperatuur plus een minieme bijdrage door de aardwarmte), omdat de grond is bedekt met sneeuw zal de warmte van de aarde naar de onderkant van de sneeuw vloeien. Onder de sneeuw is er maar erg weinig vorst, toen het kwik vorig jaar onder de twintig graden schoot, gaf de thermometer op de grond (onder de isolerende sneeuw) bij het Wageningse weerstation een temperatuur van 0 graden aan. Op onze breedtegraden zal de sneeuw dus zeker gaan smelten, al is het buiten nog erg koud.
Aan de bovenkant kan de sneeuw onder invloed van de zonnewarmte weer gaan verdampen, ik heb wel eens waargenomen dat die damp ook enkele centimeters hoger weer neersloeg bij zeer koud en zonnig weer. Is het boven het vriespunt dan zal de sneeuw aan beide kanten afsmelten. Een ander effect is nog zonlicht dat niet wordt gereflecteerd door de sneeuw en wordt geabsorbeerd aan het donkere aardoppervlak, dat daardoor verwarmd wordt en de sneeuw door geleiding laat smelten.