Kan wind snijden?

Ik had bij klokhuis gezien dat je met water door een auto heen kan snijden onder hoge druk. Dus ik vroeg me af of je met wind ook zoiets kan als de druk maar hoog genoeg is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
ronron1212
12 jaar geleden
Waarom is dit een goeie vraag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een goeie vraag!

Het beste antwoord

Snijden gaat door het wegnemen van materiaal. Al is het maar een dun laagje.
De waterstraal neemt ijzerdeeltjes mee, en dat gebeurt doordat het water de ijzerdeeltjes wegdrukt.
Een plasmastraal verhit de deeltjes, zodat deze verdampen.
Je kan ook snijden met een laserstraal, die laat de deeltjes ook verdampen.

Welk voordeel zou een gas kunnen bieden? Het heeft weinig massa en een lage temperatuur. Dus het mist de benodigde kenmerken.

Als je in een toestel een hoge druk kunt opbouwen, kun je beter kiezen voor een vloeistof dan voor een gas, omdat de vloeistof minder divergeert en meer massa dus impuls heeft.

Je zou nog kunnen denken om het gas te ioniseren en daarna tot zeer hoge snelheid te versnellen, zoals in een ionenmotor. Maar ja, dan heb je eigenlijk al een plasma.

Dus in theorie zou het mogelijk zijn, maar het heeft geen bekende voordelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk je? En wat denk je van het materiaal dat je snijdt? Dat blijft ook ergens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is zo. Er zitten vleesdeeltjes aan je mes, al zie je ze misschien niet. Als je met water ijzer snijdt, dan zitten er ijzerdeeltjes in het water, ook al zie je die niet met 't blote oog.

Andere antwoorden (3)

Als de druk maar hoog genoeg is of het materiaal zacht genoeg, dan zal het zeker gaan.
Met luchtdruk kan je zandlagen "snijden", maar staalplaat zal niet eenvoudig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wind kan niet snijden. Wel lucht onder hoge druk
12 jaar geleden
alleen door toevoeging van heel fijn zand lukt dat misschien, als er maar genoeg druk achter staat zoals je zegt, wind alleen heeft geen "massa" om iets te snijden.. het apparaat bestaat zelf niet, maar in theorie is dit gewoon mogelijk!