Waarom is CO2 schadelijk?

Ik las op Wikipedia, dat koolstofdioxide en methaan zeer schadelijk zijn in de atmosfeer. Hoe meer gassen in de atmosfeer (ruimte tussen de dampkring en de aarde), hoe meer warmte wordt opgenomen. Mijn vraag: wat is de eigenschap van CO2 dat ervoor zorgt dat er veel warmte wordt opgenomen? (grootte van de stof of iets dergelijks)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (1)

De energie van de zon komt (onder andere) in de vorm van zichtbaar licht op de aarde. Hierdoor warmt de aarde op.

De warme aarde gaat nu infrarode straling uitzenden - dat is nu eenmaal een eigenschap van alle warme voorwerpen.

CO2 heeft de eigenschap infrarode straling te absorberen.

Zonder CO2 kan de infrarode straling van de aarde vrijwel ongehinderd weg, de ruimte in. De aarde kan dus zijn warmte makkelijk kwijtraken.

Met CO2 wordt de infrarode straling geabsorbeerd. De warmte van de aarde wordt daardoor vastgehouden. Anders gezegd: er komt nog steeds evenveel zonlicht op aarde, dus de toevoer van energie blijft even groot, maar er verdwijnt minder energie van de aarde naar de ruimte, dus de afvoer van energie wordt kleiner.

Als je dezelfde hoeveelheid energie blijft toevoeren maar minder energie afvoert, warmt de aarde op.

Toegevoegd na 6 minuten:

De reden dat CO2 infrarode straling absorbeert: dat komt door de chemische structuur, en de daaruit volgende bindingsenergieën tussen de atomen waaruit het CO2-molecule bestaat. De frequentie van infrarode straling "past" als het ware bij een natuurlijke trillingsfrequentie van die atoombindingen.

Vergelijk dat met het aanduwen van iemand die op een schommel zit. Geef je die persoon twee keer per seconde een zetje, dan zal er weinig gebeuren. Geef je die persoon eens per tien seconden een zetje, dan zal er ook weinig gebeuren. Maar wanneer je precies de goede frequentie vindt (daar hoef je geen moeite voor te doen, dat gaat van nature), ongeveer eens per twee seconden een zetje, dan zal de schommelende persoon bij elk zetje wat hoger komen.

Met infrarode straling en CO2 is het hetzelfde. Infrarode straling heeft de juiste frequentie om de atomen van het CO2-molecule in een "schommel-trilling" te brengen. Het CO2-molecule neemt zo de energie van de infrarode straling in zich op. De energie gaat nu in de trilling van het CO2-molecule zitten, en gaat niet meer in de vorm van infrarode straling de ruimte in.

Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onwijs bedankt voor je reactie! Nog even een vraagje; is de levensduur van deze broeikasgassen langer dan die van het gemiddelde gas?
Cryofiel
11 jaar geleden
De levensduur hangt helemaal van het gas af. CO2 gaat niet vanzelf kapot, het wordt niet spontaan afgebroken. De enige manieren waarop CO2 uit de atmosfeer kan verdwijnen zijn doordat het oplost in de oceaan (met als nadeel dat de oceaan daar zuur van wordt, en dat is voor vele levensvormen fataal), en doordat het wordt opgenomen door planten (of fytoplankton en dergelijke), maar dat alleen op voorwaarde dat de planten daarna fossiliseren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
methaan is een 10 x sterker broeikasgas dan CO2
Cryofiel
11 jaar geleden
Klopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prachtig mooi uitgelegd door Cryo, zoals altijd! + En toch en aanvulling: CO2 is niet schadelijk voor de atmosfeer van de aarde. Sterker nog: het is hartstikke noodzakelijk voor het bestaan van leven op onze planeet!!
Het probleem komt doordat er te veel CO2 zich ophoopt, waardoor de fijne balans tussen de energie die wij van de zon krijgen en de energie die de aarde kwijt raakt verstoord is geraakt. Vergelijk het met voeding (mijn échte expertise) Alle levensmiddelen kunnen giftig zijn als je te veel van eet of drinkt, het is een kwestie van dosering.
Cryofiel
11 jaar geleden
Dank voor het compliment! Als ik dan een aanvulling op jouw aanvulling mag geven: Natuurlijk heb je gelijk dat het de *hoeveelheid* is die bepaalt wat er op aarde gebeurt. Zoals door Maasland al aangegeven, niet alleen de hoeveelheid CO2, maar ook de hoeveelheden van andere gassen, waaronder methaan. De "fijne balans" tussen binnenkomende en wegstromende energie die je noemt, zal er echter altijd zijn. Het is niet mogelijk gedurende langere tijd meer energie binnen te laten komen dan uit te stralen. Zelfs wanneer onze atmosfeer voor 90% uit CO2 zou bestaan, zou dezelfde "fijne balans" bestaan: er zou dan exact evenveel energie instromen als nu, en er zou exact evenveel energie worden uitgestraald als nu. De temperatuur op aarde zou veel hoger zijn, dat wel - en dat willen wij niet.