Hoe kan het dat de dop van een fles met bronwater en gekoeld met droog ijs bij het losdraaien omhoog geschoten word?

Ik had gisteren met het warme weer een flesje water gekoeld met droog ijs met het gevolg dat het water een bonk ijs was. Bij het er afdraaien van de dop schoot de dop zeker 20m de lucht in hoe is dit mogelijk?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Droog ijs is CO2 in een erg koude, vaste vorm.
Toen jij dat droge ijs in contact bracht met het veel warmere water is een groot deel ervan weer in gasvorm overgegaan. Het kon echter niet meer weg omdat de dop inmiddels op de fles zat.

De gasvormige CO2 neemt veel meer ruimte in dan de vaste CO2. De druk onder de dop is door al dat gasvormige CO2 enorm toegenomen.

Op het moment dat jij die dop los draaide kom plots al die druk ontsnappen waardoor de dop van de fles schoot.

Je hebt geluk gehad ! Droog ijs is in staat van een PET-fles een ware bom te maken, zoals in het filmpje te zien is.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als water bevriest (ijs wordt) zet het uit. De druk boven het ijs, dus onder de dop, neemt toe. Als je de dop nu los draait, dan wordt hij inderdaad gelanceerd.
jc54
9 jaar geleden
IJs neemt meer ruimte in dan water. Voor de lucht die zich in het flesje bevond tussen het ijs en de dop was er dus minder ruimte (over) dan toen het ijs nog water was. Die lucht was dus samengeperst tussen het ijs en de dop, en stond dus onder druk.

Toen de dop werd verwijderd kon deze lucht met kracht ontsnappen waardoor de druk in en buiten het flesje weer gelijk kon worden. Door de kracht van de uit het flesje ontsnappende lucht werd de dop omhoog geschoten.