Waarom zijn de ramen 's ochtends aan de buiten kant beslagen?

Op mijn werk, dubbel glas toch beslagen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zit het er niet tussen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt door de vocht buiten

Antwoorden (2)

Het is de stralingswarmte van binnen uit het gebouw dat condenseert aan de buitenzijde van het raam. Dit betekent dat het raam uitstekend functioneert gezien er de koude niet de binnenste glaslaag dusdanig afkoelt dat de warmte condenseert aan de binnenkant. Prima isolatie dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stralingswarmte die condenseert bestaat niet. Condens is neergeslagen waterdamp.
Bij dubbelzijdig glas zal het buitenste glas afkoelen, en op het koudste moment van de dag (vroeg in de ochtend) dus ook een lage temperatuur aannemen.
Als daarna de lucht weer wat opwarmt, dan zal op het koude glas aan de buitenkant waterdamp condenseren.

Datzelfde zie je elke ochtend bij auto's: daar condenseert ook waterdamp op de auto(ruiten) omdat de auto in de nacht is afgekoeld en in de ochtend dus kouder is dan de net opwarmende omgeving.