Wordt de aarde steeds zwaarder?

Aangenomen dat de aarde meer energie van de zon absorbeerd dan dat het uitstoot, dan zou de energie toch deels omgezet moeten worden in massa en dus de aarde langzaam "trager" moeten worden?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Stel dat de Aarde inderdaad meer energie zou ontvangen dan uitstralen dan wordt de Aarde alleen maar warmer. Voor energie daadwerkelijk massa wordt, is er iets heel anders aan de hand. Zelfs wanneer je de ongeveer 1500 watt per m^2 gaat omrekenen naar massa volgens m=E/(c^2) (een vergelijking die hier niet op gaat) zou je bijzonder weinig massa over houden. Zeker wanneer je weet dat de Aarde aan de nacht kant veel energie verliest en de atmosfeer ook langzaam massa verliest.

Dat gezegd: de Aarde wordt wel degelijk zwaarder maar dan omdat de Aarde voortdurend door ruimte gruis wordt getroffen en soms door wat grotere steentjes. Dit is veel meer massa dan de atmosfeer verliest aan massa aan de ruimte en de beetjes die wij als mensen zover omhoog schieten dat ze niet meer naar beneden komen (de Hitchhickers Guide to the Galaxy beschrijft overigens een scenario van een planeet die zo populair is voor toeristen dat het verlies aan massa door souvenirs een probleem werd).

En ja; als de Aarde zwaarder wordt neemt ook de massa traagheid toe en dit heeft inderdaad effect op de rotatie. Echter: het effect van dat beetje massa toename is veel en veel minder dan de effecten van de Zon en de Maan. Fenomenen als tidal locking en de bewegingen van de oceanen door de Maan hebben een veel grotere invloed. Ook dingen als zeer zware aardbevingen en vulkanisme hebben zo hun invloed.
Het effect van de massa toename van de Aarde op de rotatie is daarom niet echt significant te noemen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

ja, er komen steeds meer mensen en dieren bij
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dusss... http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_behoud_van_massa
Als de aarde meer energie absorbeert dan uitstoot waren wij allang gebakken volgens mij. Wel valt er allerlei ruimtepuin (meteorieten e.d.) en dat is denk ik meer dan wij ooit als raket (buiten onze invloedssfeer) zullen wegschieten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Helemaal goed, dat heb ik hieronder nog niet eens genoemd. De aarde veegt continu als een soort stofzuiger allerlei ruimtestof en -puin op.
De aanname is fout. De aarde is in thermisch evenwicht met de zon. Dat betekent dat er net zoveel zonne-energie wordt opgenomen als uitgestraald.

De aarde is van binnen wel warm. Die warmte lekt heel langzaam weg. Dus in z'n totaliteit verliest de aarde warmte.

Het vorige antwoord, dat de aarde zwaarder wordt doordat er steeds meer mensen en dieren komen, slaat nergens op. De massa van al die mensen en dieren komt van voedingsstoffen die uit de aarde (inclusief water en atmosfeer) komen. Dus of er nou meer of minder leven komt, voor het totale gewicht maakt dat geen fluit uit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Langzaam word de aarde wel zwaarder en zwaarder. maar dat is heel langzaam. dagelijks komt er ruimtestof door de ozonlaag en alle beetjes bij elkaar word later wel een aantal kilo`s. maar dit is te verwaarlozen.

Maar waarom zou de aarde langzaam draaien? even bij de hand. als hij zo zwaar is waarom valt hij niet? de aarde is in feite gewoon gewichtsloos.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
met "trager" bedoel ik dat massa een eenheid van traagheid is. Niet dat de aarde langzamer zou draaien.
In de ruimte bestaan geen zwartekracht of wrijving. 'Langzaam' of 'trager' zal de aarde dus in ieder geval niet worden als de massa toe zou nemen.
Aangezien energie geen massa heeft zal het absorberen van energie ook niet zorgen voor een toename van massa. Je telefoon is toch ook niet zwaarder nadat je hem opgeladen hebt?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In de ruimte bestaat wel degelijk zwaartekracht. Dat is wat satellieten in een baan rond de aarde houdt, wat de aarde en de maan bijeen houdt, wat de aarde in een baan rond de zon houdt, wat de zon bij het melkwegstelsel houdt, en wat over miljarden jaren zal leiden tot een botsing tussen ons melkwegstelsel en het buurstelsel Andromeda.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja oke misschien verkeerd geformuleerd. Maar dit ligt allemaal aan de massa van het object waar we het over hebben. Want IN de ruimte is echt geen zwaartekracht, de zwaartekracht wordt veroorzaakt door enorme massas zoals de aarde en de zon, maar er is echt geen zwaartekracht in de ruimte. Dit is precies waarom een sateliet niet terugvalt op de aarde. Er is een balans tussen de snelheid/baan/en aantrekkingskracht van de aarde. (hoewel ooit in de tijd hij wel terug zal vallen maar dit is naar onze maatstaven wel verwaarloosbaar).
En ik zeg ook nergens in mijn antwoord dat de snelheid waarmee de aarde zich beweegt niet veranderd. Ik stel alleen maar dat de energie die de aarde opneemt van de zon daar geen invloed op heeft.
Verhalen over het 'afdrijven' van de maan etc. is het zelfde als je zorgen maken over het feit dat amerika ooit onder rusland zal schuiven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
deboender maakt de ("begrijpelijke") fout dat een object in niet onder versnelling is en zich in de ruimte bevindt in vrije val is. Het lijkt dan dat er geen zwaartekracht is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Yep, in de ruimte is *wel* zwaartekracht. Zonder deze zouden al die satellieten uit hun baan raken en zich van de aarde verwijderen.
Eens met Rotaluclac, daarbij aanvullend dat de aarde inderdaad steeds langzamer gaat draaien o.a. door de frictie die er is tussen het zwaartekrachtveld van de aarde en de maan.

De maan verwijderd zich dan ook van de aarde met +/- 4 cm per jaar
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja oke misschien verkeerd geformuleerd. Maar dit ligt allemaal aan de massa van het object waar we het over hebben. Want IN de ruimte is echt geen zwaartekracht, de zwaartekracht wordt veroorzaakt door enorme massas zoals de aarde en de zon, maar er is echt geen zwaartekracht in de ruimte. Dit is precies waarom een sateliet niet terugvalt op de aarde. Er is een balans tussen de snelheid/baan/en aantrekkingskracht van de aarde. (hoewel ooit in de tijd hij wel terug zal vallen maar dit is naar onze maatstaven wel verwaarloosbaar).
En ik zeg ook nergens in mijn antwoord dat de snelheid waarmee de aarde zich beweegt niet veranderd. Ik stel alleen maar dat de energie die de aarde opneemt van de zon daar geen invloed op heeft.
Verhalen over het 'afdrijven' van de maan etc. is het zelfde als je zorgen maken over het feit dat amerika ooit onder rusland zal schuiven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nog steeds fout... De zwaartekracht is een veld dat zich door de ruimte propageert...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ook in de ruimte heb je zwaartekracht. Het bereik van zwaartekracht is oneindig. Het effect wordt alleen minder merkbaar naarmate je verder van een grote massa af bent.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
'fout'? jammer genoeg is nog nooit het tegendeel 'bewezen'
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het tegendeel is wel bewezen. Kijk naar de maan. Die bevindt zich nog steeds in een baan rond de aarde. Net als al die satellieten. Kijk naar kometen. Er zijn filmpjes (jawel!) van kometen die zich vrolijk door de ruimte bewogen, maar die werden aangetrokken door Jupiter. Of door de zon. Uiteindelijk sloegen ze in op Jupiter cq verbrandden door de zon. Welke kracht heeft ze uit hun normale baan gebracht? Precies, de zwaartekracht. En waar trad die op? Precies, in de ruimte.
Ik zal het een keer uitleggen. Een satelliet valt niet op de aarde omdat de centripetale kracht (naar buiten vliegende kracht) van zijn cirkelbeweging in balans staat met de zwaartekracht.

De zwaartekracht is een veldfenomeen en reikt tot ver in het universum. De gravitatie wet van Newton voorspelt zelfs dat de zwaartekracht van een massa tot oneindig ver weg reikt. Dat het onmeetbaar klein wordt op zp'n afstand is een ander probleem.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In antwoord op de vraag: Theoretisch zou de aarde langzamer gaan draaien wanneer de massa toeneemt. Dit is het gevolg van de wet van de behoud van impulsmoment. Wanneer een draaiend object zwaarder wordt, moet het langzaamer gaan draaien om impuls te behouden. Maar maak je geen zorgen. Het effect is zo onvoorstelbaar klein dat het op normale tijdschalen niet te meten is. Volgt alleen uit theorie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
helder. Maar wordt de aarde ook per saldo ietsje zwaarder doordat zonne-energie wordt omgezet in massa? Bijvoorbeeld door fotosynthese? Of blijft de zonne-energie energie? Ik kan me voorstellen dat er op subatomair nivo energiedeeltjes massa deeltjes worden. Een soort omgekeerde atoombom zal ik maar zeggen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, de aarde neemt netto GEEN energie op van de zon. Alles wat wordt opgenomen, wordt ook weer uitgestraald.
Nou jongens niemand beantwoord eigenlijk de vraag of energie van de zon de massa van de aarde vergroot, ik hoop dat we het met elkaar eens kunnen zijn dat dit iig niet het geval is.
Verder staan de rest van de veronderstellingen en voorspellingen allemaal ter discussie, vergeet niet alle 'wetten' en theorien van Newton Einstein etc, zijn enkel voorspellingen en aannames.
Ik ben het er bijvoorbeeld totaal mee oneens dat zwaartekracht 'oneindig' zou zijn. Zo kunnen we wel zeggen dat alles oneindig is maar dat je het alleen niet kan meten. Als ik nu blaas blaas ik toch eigenlijk ook oneindig? De energie gaat niet verloren etc, maar iemand in China zal er niks van merken..
Dus naar mijn idee, is er in de ruimte geen zwaartekracht wellicht is de ruimte tussen de planeten in ons sterrenstelsel te klein om dit te merken, maar oneindige invloed van de zwaartekracht op aarde lijkt me onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tja, iedereen heeft het recht om de andere kant op te kijken. Als ik me nu omdraai kan ik ook beweren dat er geen beeldscherm op mijn bureau staat. Het gaat in de wetenschap om het totaalplaatje. Denk holistisch, kijk naar alles. Jouw beweringen zijn een theorie. Probeer die eens in overeenstemming te brengen met de waarnemingen. Of het nu om satellieten en kometen gaat, of om superclusters van melkwegstelsels, of om dubbel-neutronensterren - de gebruikelijke zwaartekrachtstheorie van Newton en Einstein is met deze waarnemingen in overeenstemming, de jouwe niet.
Rotaluclac, of je hebt mijn antwoord niet gelezen of je kan gewoon niet lezen. Wat je zegt slaat totaal niet op mijn antwoord en slaat sowieso nergens op.