Kan je kleurenverf zo mengen dat het wit wordt?

De kleur wit bestaat uit alle kleuren bij elkaar. Als je wit licht breekt met bv een prisma krijg je lichtstralen in alle kleuren. Als je veel kleuren verf door elkaar gooit wordt het een soort vieze bruine modderkleur. Is het mogelijk om verf in de juiste verhoudingen oid te mengen zodat je witte verf krijgt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
27.6K

Het beste antwoord

Je hebt twee soorten mengen: licht mengen en verf mengen. Ook genoemd additief en subtractief mengen. Licht mengen doe je met de basiskleuren rood, blauw, groen. Bekijk je TV-scherm eens met een loep: waar het wit is zie je van dichtbij rode, groene en blauwe puntjes oplichten. Alle drie de kleuren komen tegelijk op je netvlies en dat ziet eruit als wit.
Verf of drukinkt mengen is net omgekeerd. Dat werkt met de kleuren geel, magenta en cyaan. Druk ze over elkaar en geen enkele lichtstraal komt meer door de inkt heen, het wordt dan zwart. Iedere inktlaag houdt een deel van het kleurenspectrum tegen, Druk geel en cyaan over elkaar heen en de enige kleur die beide inktlagen nog kan passeren is groen.
Bij additief mengen geldt dus: hoe meer kleuren, hoe meer licht. Alle kleuren tegelijk geeft wit.
Bij subtractief mengen geldt: hoe meer kleuren, hoe minder licht. Alle kleuren tegelijk geeft zwart.
Je kunt het additieve en subtractieve mengen heel mooi uitproberen met de applets uit onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, dat is niet mogelijk. Iets dat wit is, is materiaal dat alle kleuren weerkaatst, oftewel niets opneemt. Als je daar iets bij doet dat gekleurd is, doe je er dus materiaal bij dat niet meer alle kleuren weerkaatst. Je bent dan het "vermogen" kwijt om alle kleuren terug te kaatsen, dus krijgt nooit meer wit. Je kunt nog wel door zorgvuldig mengen een grijstint terugkrijgen, maar niet meer wit. (Wit is ook een grijstint, namelijk de lichtst mogelijke.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(Y) +1 xx
ja dat kan dan moet je de primaire kleren rood groen blauw bij mekaar doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MissBiggie
12 jaar geleden
Dan ben jij zeker gezakt voor die schildercursus ...
MissBiggie
12 jaar geleden
Groen is namelijk geen primaire kleur. Geel wel.
MissBiggie
12 jaar geleden
Dat weet ik maar dat was de vraag niet. De vraag ging over kleuren verf mengen en dan is groen GEEN primaire kleur.
Ik had jouw antwoord zelfs geplust !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Primaire_kleur
deze site vind ik duidelijker. Toch wel erg eigenlijk want ik heb het examenvak tekenen gehad op school en wij leerden gewoon dat rood geel en blauw de primaire kleuren waren. Wel welke soorten (cyaanblauw, magenta en geel) maar we noemden het gewoon rood, blauw en geel, vandaar dat die fout nog vaker wordt gemaakt denk ik.
MissBiggie
12 jaar geleden
Psies, zo heb ik het ook geleerd namelijk. Ik had ook tekenen als examenvak. Dit bewijst wel weer hoe snel er een misverstand ontstaat wat niet de bedoeling was.