De bekendste en veiligste manier is Droogijs. Dit zie je vaak bij toetjes en dergelijke.

Droogijs of koolzuursneeuw is de vaste vorm van koolstofdioxide of CO2. Droogijs wordt vooral gebruikt om te koelen. Het wordt eveneens in de theatertechniek gebruikt om een laaghangende nevel te maken. Waterdamp condenseert hierbij op de koude gesublimeerde gasdeeltjes, welke zwaarder zijn dan lucht. Met een normale rookmachine komt de nevel verder omhoog dan met droogijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Droogijs is een natuurkundig effect.
Scheikundig gaat het met gec. zoutzuur (VOORZICHTIG) en ammoniak >10%( VOORZICHTIG)
je vult een schaaltje met elke vloeistof en zet ze dicht bij elkaar er vormt zich dan salmiakdamp, wat als dikke rook wordt waargenomen.

De salmiakdamp is -in tegenstelling tot NH3- en HCl damp-
niet (echt) giftig.

Toegevoegd na 10 minuten:
WAT JE NOOIT MOET DOEN:
de bekende sterretjes in een stukje PVC pijp.
Deze rook is uitermate giftig.

Het leger gebruikte het "Berger Mengsel".
Dit bestaat uit een pasta van zinkpoeder, tetrachloorkoolstof en infusorienaarde.
Aangestoken ontstaat een zwartgrijze rook van ZnCl2 alsmede koolstof werken zeer intensief is maar ook bepaald
niet gezond is om in te ademen.

De veiligste weg is een rookmachine met rookvloeistof op waterbasis, welke men voor lasershows etc inzet.

Iets moeilijker zijn nitraten met suiker (KNO3 of NaNO3)
Ammoniumnitraat dient men niet te gebruiken, er kan dan spontaan ontsteking ontstaan zelfs als je het mengsel nat maakt. (Zn en NH3NO3 gemengd ontbrandt met een dikke rook als je er een druppel water op laat lopen.

De genoemde reacties zijn voorbeelden en ook als zodanig bedoeld.

Neem veiligheid in acht, alleen rook uit rookmachines is ongevaarlijk, net als waterdampnevel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan rook maken door een sigaret aan te steken. De smeulende tabak gaat een scheikundige reactie aan met de zuurstof uit de lucht (oxidatie) en daarbij ontstaat rook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met droogijs (vaste vorm van CO2) kun je uitstekend rook maken. Door het droogijs van -79 graden in een bakje warm water te scheppen ontstaat er een dikke witte rook. Doordat CO2 zwaarder is dan zuurstof valt de rook naar beneden en kruipt als het ware over de vloer of het oppervlak waar het bakje water op staat.
Voor mooie voorbeelden en uitleg kun je eens op youtube zoeken en onze website raadplegen: www.icsdryice.com
Via onze webshop is droogijs eenvoudig te bestellen en dit kan al binnen 24 uur bij je worden thuis bezorgd.
http://webshop.icsdryice.com/