Waarom is de ene stof magnetisch en de andere niet?

Niet elk element of legering is magnetisch of te magnetiseren. Wat veroorzaakt magnetisme? Heeft dat te maken met de elektrische lading van het atoom?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Kopje ferromagnetisme. Ik hoop dat ik het goed uitleg want het is al een tijdje geleden.
Elektronen hebben een spin (ze gedragen zich alsof ze ronddraaien al zijn er wat verschilen tussen een ronddraaiende bal en de quantum-mechanische spin) en ze vliegen om een atoom heen waarbij ze een soort micro elektrische stroompjes zijn. Hierdoor vormt ieder elektron zijn eigen dipool moment (het zijn kleine magneetjes). Omdat er niet 2 dezelfde elektronen (in dezelfde energie staat) in een elektronen schil mogen zitten heffen 2 verschillende elektronen elkaar op (zie het als een magneet met N-Z en een magneet met Z-N in dezelfde baan). Dit heeft te maken met een eigenschap genaamd spin. (ja het is alsof ze ronddraaien) Bedenk daarbij ook dat een bewegend elektron een miniatuur elektrische stroom is.

Bij een aantal atomen echter is de buitenste schil niet standaard vol met elektronen. Een atoom kan dan een meetbaar magnetisch veld krijgen. Wanneer een atoom in de buitenste schil dus een asymmetrie heeft in elektronen spin heeft het netto een magnetisch veld.

IJzer is 1 van die materialen.

Volgens de klassieke magnetisme theorieën in tegengestelde richting te gaan liggen (de noordpool heeft de neiging zo dicht mogelijk bij de zuidpool van de andere magneet te liggen. Echter er is nog een interactie. Elektronen kunnen met dezelfde spin kunnen niet ook dezelfde positie in nemen. Er vind daardoor een energie uitwisseling plaats tussen elektronen van dezelfde spin (uitwisselingsinteractie). Dit gaat zover dat dit ook tussen atomen plaatsvindt. De golven (golf-deeltje dualiteit....) overlappen elkaar dan.

Over grotere afstanden gaat de tendens van magneten om in tegengestelde richting te liggen het overnemen van die uitwisselingsinteractie. Hierdoor ontstaan kleine gebiedjes binnen een dergelijk materiaal waarin elektronen elkaar in dezelfde magnetische dipool stand houden (noorpool bij noordpool).
Houd je een magneet bij een dergelijk materiaal dan gaan de gebieden met de tegengestelde magnetische richting overheersen. Je werkt dan immers de tendens voor magneten om in tegengestelde richting te gaan liggen binnen dat materiaal tegen. Je materiaal magnetiseert dan en wordt aangetrokken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit heeft te maken met de elektronenverdeling in een stof. Zoals je misschien weet zijn elektronen verdeeld over elektronorbitalen om een atoom/molecuul. In een elektronorbitaal passen twee elektronen, hoe deze precies gevuld en verdeeld zijn verschilt per stof.
De clue is dat wanneer een molecuul/atoom een of meerdere elektronorbitalen heeft waar zich slechts een elektron in bevindt, deze stof magnetische eigenschappen heeft.