Waarom is het niet mogelijk om het Absoluut nulpunt te bereiken?

Het absolute nulpunt is de laagste temperatuur die theoretisch mogelijk is. Het is onmogelijk deze temperatuur te bereiken. Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Dat is heel eenvoudig. Los van de technische problemen waar je tegenaan loopt, kan het natuurkundig niet.
Temperatuur is een maat voor de beweging van de moleculen en / of atomen. Zolang deze nog bewegen is er dus nog "warmte" en is het absolute nulpunt niet bereikt.
Pas als al deze deeltjes volledig stil zouden liggen ben je bij het absolute nulpunt. Stiller liggen dan stil liggen kan niet, dus kouder dan dat kan niet.
Nu is de samenhang van materialen afhankelijk van de beweging van de kleinste deeltjes. Even simpel gezegd, draaien de elektronenschillen inelkaar als een soort haakjes. Zodra de boel helemaal stil ligt, valt je opstelling uitelkaar, dus is er beweging, dus is de temperatuur meteen niet meer absoluut. Dat uitelkaar vallen gebeurt al voor je het nulpunt bereikt hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Duidelijk antwoord.

Andere antwoorden (2)

We hebben geen methode om iets af te koelen zonder dat je bewegende electronen of verdamping gebruikt. En die processen vinden bij het absolute nulpunt niet plaats; Je kan energie af voeren tot net boven het nulpunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Warmte transport, wat afkoelen ook is, kan enkel door een temperatuur verschil te creëren. Hoe groter het temperatuurverschil is, hoe sneller het warmte transport gaat. Als tijdens het transport het verschil kleiner wordt zal de warmte langzamer verplaatsen tot de temperatuurverschillen opgeheven zijn, dan zal het warmte transport stoppen en dus ook de afkoeling. Omdat er niets is wat onder het absolute nulpunt is, kunnen we geen temperatuur verschil creëren tussen iets wat net boven het nulpunt zit en het nulpunt zelf.