Als je op een zeilboot zit zonder wind en je richt een grote propeller op je zeil, waarom ga je dan toch niet vooruit?

Of toch wel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Richten is niet genoeg. Je moet hem ook laten draaien :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
!

Het beste antwoord

Omdat de kracht van de opgewekte wind op het zeil ongeveer even groot is als de duwkracht die de (vastgezette of vastgehouden) propellor in tegenovergestelde richting veroorzaakt. Die krachten heffen elkaar op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
We waren tegelijk aan het typen, maar jij was net wat sneller klaar... ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat ik iets minder heb lettertjes ingedrukt. Dat spaart tijd. ;-) Je weet denk ik wel dat ik jouw betogen zeer respecteer vanwege de boeiende achtergrondinformatie. Eén van je duimpuntjes is van mij. Ik ben benieuwd, jouw prachtige verhaal of mijn droogkloterige oneliner. :-)

Andere antwoorden (2)

Ik ga er van uit dat de propellor *achter* het zeil staat, en naar voren blaast - dus richting het zeil.

De propellor versnelt stilstaande lucht naar voren. De propellor oefent dus een kracht uit op de lucht. Volgens de wet aktie=--reaktie oefent de lucht dan dezelfde kracht uit op de propellor, maar dan de andere kant op. De propellor wordt dus door de versnelde lucht naar achteren geduwd. Aangezien de propellor vastzit aan de boot, wordt ook de boot door de versnelde lucht naar achteren geduwd.

De lucht komt dan in het zeil terecht. Laten we er even van uitgaan dat 100% van de lucht in het zeil terechtkomt. De lucht wordt door het zeil afgeremd tot stilstand. Het zeil moet een kracht uitoefenen op de bewegende lucht om die lucht af te remmen. Dezelfde kracht wordt dus (aktie=--reaktie) door de lucht op het zeil uitgeoefend. Het zeil wordt daardoor naar voren geduwd. Via de mast wordt ook de boot naar voren geduwd.

De ventilator duwt de boot dus achteruit, het zeil duwt de boot vooruit. Beide krachten zijn even groot. Netto gebeurt er niets.

(Als je een supersterke ventilator hebt, wordt de boot in stukken getrokken - maar nog steeds gaat de boot niet vooruit, hooguit richting de zeebodem.)

Wat je beter kunt doen, is het zeil weghalen en de ventilator naar achteren richten. De ventilator duwt de lucht naar achteren, de lucht duwt dus (aktie=--reaktie) de ventilator naar voren, en dus wordt de boot naar voren geduwd. Dit principe wordt toegepast bij de propellorboten (zie het plaatje hieronder) die bijvoorbeeld op de Everglades varen. En in feite is dit hetzelfde principe dat ook wordt gebruikt bij een vliegtuigpropellor en bij een scheepsschroef.

Plaatje bij antwoord
Cryofiel
11 jaar geleden
Dit zou wel mogelijk zijn. Een zeil kan je in verschillende standen zetten. Als je wind blaast in je zeil dan onstaat er een bolling. Wanneer je het zeil zo zet dat de lucht die je blaast het zeil raakt, op een manier, waardoor de wind zijwaarts of achterwaarst wordt gestuurd dan zou je een druk kunnen krijgen die te vergelijken is, wanneer je een propeller achterwaarts zou plaatsen. Vergelijk het met het systeem waarop de vliegtuigen vertragen door met het gebruik van een klep de stuwkracht omkeren.
Hiervoor zou je wel een krachtige ventilator nodig hebben en zou het beter zijn dat deze ventilator direkt naar achteren wordt geplaatst.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zeg dan ook waarom dat negatief duimpje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deed ik niet hoor. Eigenlijk zou GV moeten aangeven wie dat doet. Dan zouden er stukken minder negatieve duimpjes komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of een verplichte reaktie bij een duimpje, dan weet je tenminste waarom en kan je nog iets bijleren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Voor degene die denken dat je antwoord niet klopt:
Als je de propeller op de zijkant van de boot zet dan trekt die de boot opzij, dat wordt echter tegengegaan door de kiel van de boot die diep in het water steekt.
De wind in het zeil genereert wel voorwaartse kracht, de boot gaat dus voorruit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Voor degene die denken dat je antwoord niet klopt:
Als je de propeller op de zijkant van de boot zet dan trekt die de boot opzij, dat wordt echter tegengegaan door de kiel van de boot die diep in het water steekt.
De wind in het zeil genereert wel voorwaartse kracht, de boot gaat dus voorruit.
Cryofiel
11 jaar geleden
In principe klopt het antwoord. Je blaast lucht in het zeil, het zeil dient er slechts voor de lucht af te buigen. Netto wordt er daardoor lucht van voren aangezogen en naar achteren geblazen. Daardoor gaat de boot vooruit. Dit is echter niet de meest efficiënte manier. Als je die ventilator toch al hebt, kun je beter het zeil wegdoen en de ventilator gewoon net zo gebruiken als op de propellorboot van het plaatje bij mijn antwoord. Hoewel dit antwoord dus niet efficiënt is, werkt de methode wel degelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Cryofiel Dat heb ik ook aangegeven dat dit niet de meest efficiente manier is maar de vraag ging over het blazen in het zeil :-)