Als je op een zeilboot zit zonder wind en je richt een grote propeller op je zeil, waarom ga je dan toch niet vooruit?

Of toch wel?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Omdat de kracht van de opgewekte wind op het zeil ongeveer even groot is als de duwkracht die de (vastgezette of vastgehouden) propellor in tegenovergestelde richting veroorzaakt. Die krachten heffen elkaar op.

Ik ga er van uit dat de propellor *achter* het zeil staat, en naar voren blaast - dus richting het zeil. De propellor versnelt stilstaande lucht naar voren. De propellor oefent dus een kracht uit op de lucht. Volgens de wet aktie=--reaktie oefent de lucht dan dezelfde kracht uit op de propellor, maar dan de andere kant op. De propellor wordt dus door de versnelde lucht naar achteren geduwd. Aangezien de propellor vastzit aan de boot, wordt ook de boot door de versnelde lucht naar achteren geduwd. De lucht komt dan in het zeil terecht. Laten we er even van uitgaan dat 100% van de lucht in het zeil terechtkomt. De lucht wordt door het zeil afgeremd tot stilstand. Het zeil moet een kracht uitoefenen op de bewegende lucht om die lucht af te remmen. Dezelfde kracht wordt dus (aktie=--reaktie) door de lucht op het zeil uitgeoefend. Het zeil wordt daardoor naar voren geduwd. Via de mast wordt ook de boot naar voren geduwd. De ventilator duwt de boot dus achteruit, het zeil duwt de boot vooruit. Beide krachten zijn even groot. Netto gebeurt er niets. (Als je een supersterke ventilator hebt, wordt de boot in stukken getrokken - maar nog steeds gaat de boot niet vooruit, hooguit richting de zeebodem.) Wat je beter kunt doen, is het zeil weghalen en de ventilator naar achteren richten. De ventilator duwt de lucht naar achteren, de lucht duwt dus (aktie=--reaktie) de ventilator naar voren, en dus wordt de boot naar voren geduwd. Dit principe wordt toegepast bij de propellorboten (zie het plaatje hieronder) die bijvoorbeeld op de Everglades varen. En in feite is dit hetzelfde principe dat ook wordt gebruikt bij een vliegtuigpropellor en bij een scheepsschroef.  

Dit zou wel mogelijk zijn. Een zeil kan je in verschillende standen zetten. Als je wind blaast in je zeil dan onstaat er een bolling. Wanneer je het zeil zo zet dat de lucht die je blaast het zeil raakt, op een manier, waardoor de wind zijwaarts of achterwaarst wordt gestuurd dan zou je een druk kunnen krijgen die te vergelijken is, wanneer je een propeller achterwaarts zou plaatsen. Vergelijk het met het systeem waarop de vliegtuigen vertragen door met het gebruik van een klep de stuwkracht omkeren. Hiervoor zou je wel een krachtige ventilator nodig hebben en zou het beter zijn dat deze ventilator direkt naar achteren wordt geplaatst. Robby BB

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100