hoe zitten de speciale en de algemene relativiteitstheorie in elkaar? en wat is het verschil tussen die 2

(van albert einstein)

De algemene relativiteitstheorie is een meetkundige theorie van de zwaartekracht, die in 1916 door Albert Einstein werd gepubliceerd.[1][2] Het is de huidige beschrijving van de zwaartekracht in de moderne theoretische natuurkunde

De speciale relativiteitstheorie is een natuurkundige theorie gepubliceerd door Albert Einstein in 1905. De theorie gaat ervan uit dat waarnemers in inertiaalstelsels die ten opzichte van elkaar een eenparige beweging uitvoeren niet kunnen bepalen wie van beiden een "absolute beweging" uitvoert en wie stilstaat.
De meetkunde van de speciale relativiteitstheorie speelt zich af in een Euclidische vierdimensionale ruimte en is nog redelijk goed te behappen. Het gaat om waarnemers of inertiaalstelsels die niet ten opzichte van elkaar versnellen. Met Lorentztransformaties en Fitpatrickcontracties kun je de waarnemingen van het ene inertiaalstelsel naar het andere overzetten, zonder dat er een voorkeur voor het ene of het andere stelsel.
Dit relativiteitsprincipe gaat terug tot Galilei, die concludeerde dat een natuurkundige in een rustig varende boot geen idee had of hij bewoog of niet en dat in een kamer in het ruim de vliegen nog gewoon hun baantjes konden trekken. Toen men echter ontdekte dat de lichtsnelheid zich van dat principe niets aan leek te trekken heeft men de genoemde transformaties moeten uitvoeren, zodat zowel de constantheid van de lichtsnelheid als het relativiteitsprincipe overeind bleven. Einstein heeft toen met enkele zeer briljante en begrijpelijke artikelen de natuurkunde weer helemaal op het rechte pad gezet.

Als een trein echter op de rem gaat staan of iemand in een raket versnelt, of zich in de buurt van een zwaar object bevindt dan verandert de hele meetkunde nog een stuk fundamenteler en worden tensoren geintroduceerd die de kromming van een ruimte beschrijven. Acceleratie en zwaartekracht zijn in deze theorie twee kanten van dezelfde medaille en worden met dezelfde tensormeetkunde beschreven. De Algemene Relativiteitstheorie is dus een algemeen toepasbare theorie en de Speciale Relativiteitstheorie is alleen toepasbaar bij geringe massa's en geen versnelling, dus bij speciale gevallen.