Als een straaljager op de snelheid v/h geluid blijft vielen maakt hij dan heel de tijd dat harde geluid?

Want als hij over de geluidsbarrière gaat hoor je even een knal maar stel dat hij precies die snelheid v/h geluid aanhoud ik wil alleen weten hoe dat kan want ik weet al hoe een geluidsbarrière gaat

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik bedoel vliegen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Het geluid dat je hoort is een drukgolf die achter de straaljager is, een beetje te vergelijken met de golven die een varend schip veroorzaakt.

De klap die je dan hoort is het geluid van die drukgolf die langs komt.

Een straaljager die net iets minder dan de geluidssnelheid vliegt, zal deze drukgolf niet veroorzaken. Een vliegtuig dat sneller vliegt dan de geluidssnelheid, veroorzaakt die drukgolf wel.
Precies de snelheid van het geluid... dat kan eigenlijk niet. Want hoe precies kan een dergelijk vliegtuig de snelheid regelen, tot op hoeveel honderdsten van een km/uur? Het is altijd of er boven, of er onder.
itsme
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt

Andere antwoorden (2)

Nee, het geluid ontstaat als de straaljager erdoorheen gaat, niet als het precies die snelheid vliegt.

Toegevoegd na 26 minuten:
Excuus, het blijft dus wel langer. Zie de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat bedoel ik niet ik bedoel als hij dan precies eroverheen vliegt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan blijft mijn antwoord hetzelfde. Je hebt twee momenten. 1: de straaljager vliegt eronder. 2: de straaljager vliegt op geluidssnelheid. Bij de overgang van 1 naar 2 hoor je de knal. Alleen bij de overgang dus, niet als je op 2 blijft vliegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onwaar. Ook bij 2 en daar voorbij hoor je die knal...
Ja de knal is er altijd. Het is een redelijk algemeen misverstand dat de knal er alleen maar is wanneer het toestel de mach 1 grens passeert. Dit is niet het geval.

De knal die je hoort is namelijk de grens van de geluidsgolven die het toestel maakt. Daarvoor is er nog geen geluid en daar achter hoor je normaal geluid.

Op die grens echter komen alle frontale geluidsgolven bij elkaar waardoor je ipv normaal geluid een druk golf krijgt van alle geluid dat zich naar voren verplaatst. Dit vertaalt zich in een knal.

op ieder moment produceert het toestel nl geluidsgolven. Bij subsonische snelheden ontstaat een 2e golf op een zekere afstand van de eerste. Je geluid kan dan wel anders klinken (zie doppler effect) maar je hoort nog steeds de afzonderlijke geluidsgolven. Vanaf mach 1 (geluid snelheid) ontstaat iedere volgende golf op een plek waar de vorige eindigt. Je hoort dan geen individuele geluidsgolven meer maar de opeenstapeling van de verschillende geluidsgolven.

De golven in het water van bv schepen gedragen zich op dezelfde manier. Die eerste golf die aankomt klotst je om de oren als je te dicht bij het water staat maar daarna wordt dit heel snel minder.