Wat vergt de minste energie om 1 liter water te koken?

Is het beter om koud of warm water uit de kraan (dus verwarmd door boiler) in de waterkoker te doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.2K

Het beste antwoord

Net geprobeerd. Je verbruikt ongeveer 100 liter gas om een liter warm water te maken. De verbrandingswarmte van aardgas is 31,65 MJ/m^3. Dus is er 3,2 MJ aan warmte nodig om (bij mij) warm water te maken.

Nu heb ik een 1000 W waterkoker. Om daar een liter water te koken duurt het 1,5 minuten. Daar 1 W gelijk is aan 1 J/s is de hoeveelheid energie die nodig is om (bij mij) 1 liter water te koken 90 kJ. Dat is maar 2,5% van de benodigde energie om met de CV warm water te maken. En dat water kookt nog niet eens.

Conclusie: Het maken van warm water kost minder energie met de waterkoker dan met de CV.

Opmerking: Ik weet dat de CV geen kokend water maakt. Daar is de vergelijking een beetje scheef. MAAR, om kokend water te maken met de CV is NOG meer energie nodig en blijft de conclusie nog steeds geldig (een soort Braniac wetenschap, dus).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het kost minder energie om water direct op te warmen door bijv een verwarmingsspiraal in de boiler dan indirect door een pan of ketel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De waterkoker kost veruit het meeste energie!
Een volle waterkoker aan de kook brengen, kost ongeveer 50 cent! (1,5 lt)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe warmer het water, des te minder energie het kost. Bij gelijke start temperatuur kost het altijd evenveel energie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt aan de wattage van de boiler en de waterkoker. Ook afhankelijk van de rendement van de waterkoker. Maar over het algemeen kan je beter eerst warm water er in doen. (of het moet heel lang duren voor dat je water warm is, kost anders veel water) Met een gasstel is trouwens de fluitketel goedkoper.