Hoe bereken ik het verbruik van een apparaat gemiddeld per uur?

Ik wil graag weten wat ik gemiddeld met een apparaat vebruik per uur. Ik kan de formule hiervan nergens vinden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik bedoel dus de kosten. Ik heb een apparaat van 500 w, dat staat 10 uren aan, wat kost dat per uur?

Toegevoegd na 3 minuten:
Hangt het ook af van het aantal amp.? Op camping heb ik veel minder amp dan thuis.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20.5K

Antwoorden (7)

dit is 10x500=5000w
dus kom ik aan 5 kw x de stroom prijs

Toegevoegd na 7 minuten:
per uur is het dus 500 w
de prijs van de stroom kan verschillend zijn per huishouden

Toegevoegd na 14 minuten:
dus je kunt ook rekenen 0.5 kw x de stroom prijs
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
500 wat per uur is gelijk aan een halve kilowatt dus de prijs per KWh die je betaald (zie tarieven van je energieleverancier )gedeeld door 2
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeveel watt 1 amp is hangt af van volt.
Als je 230 volt hebt ( normaal stopcontact is 1 amp 230 watt. Maar als je bijvoorbeeld een batterij van 9 volt pakt is 1 amp 9 watt. Tot zo ver de amperes.
Wanneer je een apparaat hebt waar opstaat dat deze 500 watt gebruikt, is dat het maximale. De 500 watt wordt alleen gehaald bij volledig maximum gebruik. Bijvoorbeeld: een electrische radiator van 500 watt zal alleen 500 watt gebruiken op dr hoogste stand tijdens het opwarmen.

Je kunt dus niet zeggen: mijn apparaat staat 10 uur aan, hoeveel kost deze? Mocht je het te weten willen komen kun je het best zo'n meter ophalen in de bouwmarkt ( gamma heeft ze iig.)

Toegevoegd na 1 minuut:
Ai, typen op zo'n klein touch toetsenbord op telefoon is geen succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het stroomverbruik van een apparaat of een huishouden wordt doorgaans uitgedrukt in kiloWattuur (kWh). Je kunt het berekenen met:
verbruik [kWh] = vermogen [kiloWatt] x duur [uren]

Als je nu een apparaat van 500 W hebt, reken dan eerst om naar kiloWatt (kW) door te delen door 1000. Dat is dus 0,5 kW.

Per uur verbruik je dan: 0,5 kW x 1 uur = 0,5 kWh
En in 10 uur verbruik je: 0,5 kW x 10 uur = 5 kWh

Als je wil weten wat dit kost, heb je het tarief per kilowattuur van je energieleverancier nodig. Op dit moment kost stroom ongeveer € 0,21 per kWh. (Daarnaast betaal je nog vaste kosten, maar die zijn niet afhankelijk van je verbruik)

Jouw apparaat 10 uur gebruiken kost dus:
5 kWh x € 0,21 / kWh = € 1,05

Dit heeft niets te maken met stroomsterkte (uitgedrukt in Ampere). Dat zit ongeveer zo:
Vermogen [Watt] = Stroomsterkte [Ampere] x Spanning [Volt]
Omdat je in Nederland altijd ongeveer dezelfde spanning hebt (230 Volt), zal een apparaat (in dit voorbeeld 500 W) ook altijd dezelfde stroomsterkte (Ampere) veroorzaken.

Thuis of op de camping maakt voor het stroomverbruik dus niet uit; voor de kosten misschien wel omdat je een ander tarief aan de campingeigenaar betaalt. In veel gevallen betaal je alleen vast prijs per dag voor stroom en maakt het voor jouw kosten dus niet uit of een apparaat wel of niet aan staat.

Op de camping (ergens in Europa neem ik aan), is de spanning ook 230 Volt. Als je daar "minder amperes hebt" betekent dat dat je minder apparaten tegelijk aan kunt zetten voordat je de maximale stroomsterkte overschrijdt. Als je daar wel overheen gaat, slaat de stop eruit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er bestaan meters die je in het stopcontact kan steken , en dan kan je op die meter het apparaat aansluiten waarvan je het verbruik wil meten. Ze kosten ongeveer 10 € .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koop een verbruiksmeter.
Stel het tarief in, steek hem in de wandcontactdoos,
steek daar de stroomverbruiker in en lees na een uur uit
wat het verbruik was van dat apparaat.

Google >>>Afbeeldingen >>> ,,verbruiksmeter,,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kilowattuur (symbool kWh) is een eenheid van arbeid of energie. Een kWh is geen SI-eenheid, de eenheid voor energie is namelijk joule.
Een kilowattuur is gedefinieerd als de arbeid die wordt verricht of de energie die wordt gebruikt als een vermogensbron een kilowatt (1000 watt) gedurende 1 uur moet leveren.
Kilowattuur wordt vaak gebruikt, bijvoorbeeld in elektriciteitsrekeningen, hoewel het geen standaardeenheid is.

Je apparaat verbruikt 500 W in een uur en dat is (kilo betekent 1000) 500 : 1000 = 0,5 kW in een uur of wel 0,5 kWh (de h staat voor het Engelse hour).
De prijs voor een kWh is ongeveer € 0,22 dus je apparaat verbruikt aan stroom 0,5 x 0,22 = € 0,11.
Over 10 uren kost je dit apparaat 10 x 0,11 = € 1,10.

Het stroomverbruik en dus de kosten daarover heeft niets met het amperrage te maken. Hiermee bedoeld men met welk amperrage een stroomgroep is afgezekerd. Thuis is dat in het algemeen met 16 Amp/groep en op de camping varieert dit van 3 of 6 Amp.

Toch is het handig om te weten hoeveel Amp je apparaat (zo te zien een waterkoker) is. Dit ivm met de afgezekerde stroomgroep die de camping aanbiedt. Dit gaat als volgt:
Je apparaat is geschikt voor 230 V en verbruikt 500 Watt.
Het amperage van het apparaat is dan: 500 : 230 = 2,17 Amp. Je kunt het dus rustig aansluiten op een met 3 Amp afgezekerde groep. Maar dan moet je niet te veel andere apparatuur op die zelfde groep aansluiten, want dan gaat de zekering er uit. In dat geval is het beter een 6 Amp groep te kiezen. Dan kun je 230 x 6 = 1380 Watt op aan sluiten.
Prettige vakantie.