Je kan er wel een maken die door electromagneten aangedraaid wordt. Maar die stopt met tollen zodra de stroom er af gehaald wordt.

Toegevoegd na 20 seconden:
effectief maak je dus een eleccxtro motor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee,want dan zou het perpetuum mobilee hebben uitgevonden en dat kan helaas niet. Batterijen en stroom stoppen er op een gegeven moment mee en dan staat de boel stil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat de vraagsteller bedoelt; tot de batterijen op zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, er staat ALTIJD en dat kan niet. Moolkeesje heeft wel gelijk +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo zie je maar weer , dat je ook de eenvoudigste vraag op meerdere manieren kunt interpet... eh uitleggen.
Ja dat is heel goed mogelijk en wordt ook gebruikt. bij bijv. een gyrokompas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plaats je tol rechtop op de draaias van de aarde, ergens nabij de noordpool. Deze blijft zal nog heel lang om zijn as blijven draaien!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het moet kunnen , maar je moet een beetje experimenteren met de hoeveelheid batterijen / zonnepanelen.

Er zijn "eeuwige " tolletjes te krijgen die door middel van een magneetveld blijven draaien , totdat de batterij op is.

De truc zou zijn om oplaadbare batterijen te gebruiken in combinatie met een zonnepaneel ( of meerdere zonnepanelen) . De zonnecellen kunnen dan overdag de oplaadbare batterij opladen. Je moet wel rekening houden met sneeuwval , weinig zon in de winter en de levensduur van je zonnecellen.

http://www.arabesk.nl/nl/producten/Natuurkunde/1/Tollen/21 en check tolletje no 6.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien door gebruik te maken van het aantrekken en afstoten van magneten...zoals die beenies die je tot voor korft kon krijgen in de supermarkt....je bootst dan als het ware de middenas van de aarde na door de tol bovenop een magnetische bol te zetten...en dan de tol te maken als de naald van een kompas..(die tolt immers ook op het midden van de noordpool) wordt wel een kleine tol in vergelijking met de magnetische bol, maar gelof dat het theoretisch dan zou moeten kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoek een op internet op "Bedini".Daar staat onderandere een project op van een meisje dat met een 9 volt batterijtje een vliegwieltje met magneetjes een week kon laten draaien.(School girl project) En als je nog verder wilt gaan bieden deze sites een hoop interessante info.