Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waardoor wordt een lege mok zo heet in de magnetron?

Een magnetron warmt meestal op doordat de microgolven polaire moleculen laten bewegen. Vaak wordt voedsel heet doordat de polaire watermoleculen erin worden bewogen, hierdoor wordt ook vaak het bord zelf heet.
Maar als ik er 1 minuut een lege aarde mok in zet wordt deze nog veel heter. Zitten er dan veel polaire moleculen in een aarde mok? Zo ja, zitten die niet vast dan net zoals bij ijs de moleculen vast zitten? Of hoe kan deze anders zo verschrikkelijk heet worden?

erotisi
5 jaar geleden
3.7K
TurfGraver
5 jaar geleden
Geglazuurd mok?
erotisi
5 jaar geleden
Ja dat zou kunnen. Hij is nl blauw gekleurd.
TurfGraver
5 jaar geleden
Zou een ander mok gebruiken. ;)
https://www.google.com/amp/s/motherboard.vice.com/amp/nl/article/784egq/waarom-de-magnetron-je-vaak-een-bloedheet-bord-met-koud-eten-voorschotelt

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ik plaats vaak mokken in de magnetron (geen lege), maar er is er één waarvan het oor heel heet wordt. Bij de andere blijft dat gewoon koud.
Een mok is gemaakt van aardewerk. En, heb ik bedacht, in sommige kleisoorten zit metaal. Of het wordt extra toegevoegd (koper, lood, kan van alles zijn) om een mooier of sterker produkt te krijgen. En metaal wordt, zoals je weet, wel degelijk heel erg warm. Dat verschijnsel gebruik ik zelfs om glas te smelten in de magnetron.
(Lees meer...)
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding