Hoever draagt een geluidsbarriere - knal? (sonic boom)? 5 km? 10km? Meer?

Er worden in Limburg geregeld #boem gehoord, en via twitter wordt dit waargenomen van Heerlen tot Maastricht tot Weert! Kan het geluit van zo'n knal zó ver dragen??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K
gvrox
12 jaar geleden
Het is een misverstand dat er maar 1 knal is: een vliegtuig dat sneller dan het geluid gaat veroorzaakt een schokgolf, en als die schokgolf een waarnemer bereikt wordt dat als een knal ervaren. Waarnemers die zich in de buurt van het afgelegde traject van het vliegtuig bevinden zullen dus allemaal een knal horen maar niet op hetzelfde moment.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wanneer is dit gesuggereerd ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gvrox bedoelt in het algemeen, toch?
gvrox
12 jaar geleden
Het werd min of meer gesuggereerd door de vraagsteller: hoe kan een knal gehoord worden zowel in Maastricht als in Weert. De verklaring is dus dat dit niet 1 knal is. Ik denk niet dat er mensen #boem gaan twitteren als ze iets horen met het volume van een electrische tandenborstel :)

Het beste antwoord

Als ik de berekening van Sammydepapegaai volg dan moet je dus veel dichter bij de bron zitten om een echte knal te ervaren die sterk genoeg is om erover te gaan twitteren. Het gebied waar duidelijk een knal te horen is, is afhankelijk van de hoogte van het vliegtuig. De afstand bedraagt zo'n 10km tot 15km : ik volg een (regionaal) luchtvaartforum en daar plaatsen mensen soms ook meldingen van knallen in de buurt. Deze worden soms aan de ene kant van de stad wel gehoord, en aan de andere kant totaal niet, en zo kom ik aan die afstanden.

Daarmee is de (hoofd)vraag beantwoord, maar nog niet waarom zowel in Maastricht als in Weert een knal gehoord wordt: dat komt omdat er niet 1 knal is. Een vliegtuig dat sneller vliegt dan het geluid trekt een golffront (schokgolf) met zich mee zoals een schip een boeggolf heeft. Als die schokgolf jou bereikt hoor je de knal. In het geval zo'n vliegtuig een traject volgt (binnen 10km van..) van Maastricht naar Weert dan hoor je dus langs dat hele traject op een gegeven moment een knal.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een verdubbeling van de afstand tot de bron van het geluid is 6 decibel erbij. Dit werkt ook andersom. Dus stel dat die knal 120 db is op 1meter afstand, dan is hij 114 op 2 meter afstand zo kun je doorgaan tot je op 0 db uitkomt, en dat is op ongeveer 1000 km afstand. Dit is
Slechts in theorie, dus als de omgeving helemaal stil zou zijn. Een straal van 50 km zou dus kunnen ja, maar dan is het wel een zacht geluid
( ongeveer 48 db, ongeveer zo hard als een koffiezetapparaat of elektrische tandenborstel)