er gaan gemiddeld 20 druppels in een ml. dus 1 druppel is 0.05 ml = 0.05 cm3
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat als de luchtdruk nu wat lager is? Wat als het water handwarm is? Vind een druppel een vreemde maat, door een te grote variatie mogelijkheden wordt het ook niet als maateenheid gebruikt.
anneliez
11 jaar geleden
als het water handwarm is zal het iets meer volume hebben, maar op laboratoria enzo wordt normaal gesproken alles geijkt op 20 graden
dit is een prima proefje dat je zelf kan uitvoeren... Je neemt een maatcilinder en druppelt daar een groot aantal druppels in. Dan kun je op de maatcilinder het volume van N druppels aflezen, en dat volume delen door N. Dan weet je het volume per druppel.
Hoe veel druppels hangt af van je tijd. Hoe meer druppels, hoe kleiner de fout die je maakt, dus hoe zekerder je van je antwoord kan zijn. Ik denk dat ongeveer 50 druppels al redelijk zeker zal zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog preciezer is het als je het weegt, maar dan moet je een goede balans hebben (dus niet uit het keukenkastje) en een redelijk groot volume meten.